رافائل گروسی: ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا ادامه می‌دهد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت که ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم در سطوحی بالاتر از نیازهای تجاری ادامه می‌دهد و افزود که قصد دارد ماه آینده برای اولین بار طی یک سال اخیر به ایران سفر کند.

آقای گروسی در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز عنوان کرد که ایران اگرچه سرعت غنی‌سازی اورانیوم را به نسبت اواخر سال گذشته تا حدی کمتر کرده، اما همچنان در حال غنی‌سازی اورانیوم در حدود ۷ کیلوگرم در ماه و خلوص ۶۰ درصدی است.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم به درجه لازم برای تولید سلاح هسته‌ای نزدیک است و الزاما برای امور تجاری و غیرنظامی کاربرد ندارد. ایران تاکید دارد که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما هیچ کشوری تاکنون بی‌توجه به تولید سلاح هسته‌ای اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در این سطح نکرده است.

ایران طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام صرفا می‌تواند اورانیوم را تا ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی بکند اما پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، این توافق را یکجانبه لغو کرد، ایران نیز از تعهدات خود به تدریج عدول کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گزارش داده بود که ایران بین ماه ژوئن و نوامبر سال گذشته غنی‌سازی اورانیوم را تا ۳ کیلوگرم در ماه کاهش داده بود اما این میزان در پایان سال به ۹ کیلوگرم افزایش یافت.

رافائل گروسی گفت: «این کاهش و افزایش سرعت غنی‌سازی مانند چرخه‌ای است که از نگاه من تغییری در معادله ایجاد نمی‌کند چرا که ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران به طور مداوم افزایش می‌یابد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر سال ۲۰۲۳ هشدار داده بود که اگر تهران در سطوح بالاتر از ۶۰ درصد به غنی‌سازی اورانیوم اقدام کند مواد لازم برای تولید سه بمب هسته‌ای را دارد.

آقای گروسی عنوان کرد: «لفاظی‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد که شاید شما هم شنیده باشید که مقامات ایران اخیرا گفته‌اند تمام عناصر لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار دارند. »

وی سپس با اشاره به جنگ غزه افزود که این نگرانی‌ها با توجه به شرایط کنونی در خاورمیانه بیشتر هم می‌شود.

به تازگی علی‌اکبر صالحی،‌ رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا ایران توان ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، آن را به یک خودرو تشبیه کرد که قطعات متفاوتی دارد. او سپس گفت ایران همه این اجزا را به شکل جداگانه و برای اهداف خود ساخته و تنها آن‌ها را به هم متصل نکرده است.

این سخنان واکنش رافائل گروسی را به دنبال داشت که گفت ایران درباره برنامه هسته‌ای خود «کاملا شفاف» نیست.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ فوریه ۲۰۲۴