امارات با یک تریلیون دلار تجارت غیرنفتی؛ بی‌اعتنا به بحران اقتصادی جهانی

امارات متحده عربی با نزدیک به یک تریلیون دلار تجارت غیرنفتی در ۲۰۲۳، از بحران اقتصادی جهانی سربلند بیرون آمد.

با وجود افت تجارت جهانی در سال گذشته میلادی، امارات متحده عربی با نزدیک به یک تریلیون دلار تجارت غیرنفتی رکوردی را ثبت کرده است که مقام‌های این کشور، آن را نتیجه توافق‌های اقتصادی با شرکای جدید در سراسر دنیا می‌دانند.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی در گزارشی به نقل از شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر این کشور و حاکم دبی، نوشت که ارزش تجارت غیرنفتی امارات در سال گذشته میلادی به ۳.۵ تریلیون درهم (۹۵۳ میلیارد دلار) رسید.

این رقم در مقایسه با سال پیش از آن (۲۰۲۲) که ۲.۲ تریلیون درهم گزارش شده بود، رشدی معادل ۶.۹ درصد داشته است.

به گفته حاکم دبی، بخش‌های کلیدی این کشور، از جمله گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات حرفه‌ای و مالی، آموزش، گردشگری پزشکی، خدمات مالی، اقتصاد خلاق و تدارکات، سهم چشمگیری در این رشد داشته‌اند.

رشد تجارت غیرنفتی امارات متحده عربی با شرکای اصلی این کشور در سال گذشته به یک میزان نبوده است. تجارت امارات با ترکیه، که سهم آن از کل تجارت خارجی این امیرنشین خلیج‌فارس ۵.۱ درصد بوده، با بیش از ۱۰۳ درصد رشد، بالاترین میزان را در میان ۱۰ شریک اصلی ثبت کرده است. پس از آن، هنگ‌کنگ و چین با ۴۷.۹ درصد رشد قرار دارند و ایالات متحده با ۲۰ درصد رشد در رتبه هشتم جای می‌گیرد. تجارت غیرنفتی با هند نیز که بیش از ۷.۶ درصد از کل تجارت غیرنفتی خارجی امارات را به خود اختصاص داده است، حدود ۳.۹ درصد داشته است.

هکرهای جمهوری اسلامی چگونه به‌کمک هوش ‏مصنوعی برنامه‌های تلویزیونی را در امارات، کانادا و بریتانیا مختل کردند؟
امارات متحده عربی، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، توانسته است به لطف دبی، مرکز تجاری و مالی اصلی خاورمیانه، به یکی از متنوع‌ترین اقتصادهای منطقه بدل شود. بر این مبنا، با وجود حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی برخوردار از حمایت تهران به کشتی‌‌های تجاری در دریای سرخ و به خطر افتادن امنیت کشتیرانی در منطقه، تجارت خارجی امارات متحده عربی تحت‌تاثیر تنش‌ها در منطقه قرار نگرفت.

بلومبرگ به نقل از ثانی الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، نوشت که این کشور روابط خود را با تمام طرف‌ها حفظ کرده و از تنش‌ها و اختلال در کشتیرانی در آب‌های منطقه مصون مانده است.

وزیر تجارت خارجی امارات با ابراز خرسندی از روند رشد اقتصادی این کشور، تاکید کرد که برای سال پیش ‌رو باید سرعت آن را بالا برد.

در دنیای به‌غایت قطبی کنونی که با تنش‌های فزاینده آمریکا و چین، و ظهور سیاست‌های محدودکننده تجارت فرامرزی، زنجیره عرضه و تقاضا در آن دگرگون شده است، دومین اقتصاد بزرگ حوزه عرب‌زبان خلیج فارس توانسته است با رویکردی بی‌طرفانه، ضمن حفظ روابطش با غرب، توافق‌های تجاری دوجانبه‌ای نیز با کشورهای در حال توسعه منعقد کند. ثمره این رویکرد، در ارقام و شاخص‌های اقتصادی پدیدار شده است.

اهمیت رشد تجارت نفتی امارات متحده عربی به‌ويژه زمانی آشکارتر می‌شود که بنا به تخمین یک نهاد اقتصادی سازمان ملل، تجارت جهانی در ۲۰۲۳ نزدیک به پنج درصد کاهش داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۰ فوریه ۲۰۲۴