افزایش تعداد خودکشی‌ها در زندان ارومیه؛ ۸۰۰ زندانی اعتراض کردند

بیش از ۸۰۰ شهروند محبوس در زندان مرکزی ارومیه روز سوم اسفندماه در یک نامه اعتراضی و با اشاره به افزایش آمار خودکشی زندانیان در این زندان حکومتی، خواستار برکناری پیمان خان‌زاده، رئیس زندان مرکزی ارومیه شدند.

بنا بر گزارش رسانه‌های حقوق‌بشری و براساس اخبار منتشرشده در ماه‌های اخیر، زندان شهر ارومیه از لحاظ تعداد اعدام‌ها، ضرب‌وشتم و آزار زندانیان و همچنین اقدام به خودکشی میان شهروندان زندانی، از بدترین و وخیم‌ترین زندان‌های ایران محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه‌ حقوق‌بشر کردستان، زندانیان در این نامه به آزار و اذیت خودشان و اعضای خانواده‌هایشان ازسوی رئیس زندان مرکزی ارومیه اعتراض کردند و این آزارها را دلیل اصلی خودکشی چندین نفر از زندانیان محبوس عنوان کردند.

در ابتدای این نامه آمده است: «ما زندانیان محبوس در زندان مرکزی ارومیه که هرکدام به اتهام‌های مختلف به حبس محکوم شده‌ایم، به دلیل مشکلات خود و خانواده‌های‌مان در شرایط سختی قرار داریم و تحمل حبس برای ما طاقت‌فرسا شده است. مشکل اصلی جایی است که شخص رئیس زندان، پیمان خان‌زاده، نه‌تنها برای زندانیان مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، بلکه در برخی موارد خانواده‌ها را درگیر مشکلات دیگری کرده است.»

زندانیان در ادامه با اشاره به خودکشی یک زندانی محکوم به قطع عضو به نام امیر شهبازی، تاکید کردند شدت فشارهای رئیس و مسئولان زندان به حدی بوده است که زندانی مجبور به خودکشی می‌شود: «امیر شهبازی چند هفته پیش و درحالی که رضایت همه شاکی‌هایش را گرفت و چیزی به آزادی‌اش نمانده بود، با خودکشی به زندگی‌اش پایان داد. او قبل از خودکشی طی نامه‌ای به خانواده‌اش، رئیس زندان، پیمان خان‌زاده و مسئول خوابگاه یک و دو، اکبر ماهری را دلیل این خودکشی اعلام کرده بود.»

بر اساس این گزارش، طی هفته‌های اخیر به دلیل محدودیت‌ها و اذیت و آزار رئیس زندان، موارد خودکشی «به صورت نگران‌کننده‌ای» در زندان ارومیه افزایش پیدا کرده است، اما تاکنون مسئولان اداره کل سازمان زندان‌های استان آذربایجان غربی به درخواست زندانیان در خصوص این وضعیت، هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

زندانیان همچنین در این نامه وضعیت بندهای مختلف این زندان، از‌جمله سوئیت‌های انفرادی و بند پاک را اسفناک توصیف کرده‌اند و می‌گویند: «زندان مرکزی ارومیه دارای شش سوئيت انفرادی به صورت تک‌‌نفره است، اما در برخی مواقع آمار هر اتاق به بالای شش زندانی می‌رسد. یعنی به عبارتی امکان خوابیدن و حتی نفس کشیدن هم دشواری می‌شود. زندانیانی که به دلایل مختلف ازجمله اعتصاب غذا و به صورت تنبیهی به سوئیت زندان منتقل شده‌اند، به دلیل شرایط سخت این بند مانند نداشتن حمام و هواخوری و ضرب‌وشتم زندانیان به دستور رئیس زندان، در شرایط وحشتناکی به سر می‌برند و کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود.»

بیش از ۸۰۰ زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه در این نامه وضعیت وخیم زندانیان و خانواده‌هایشان در خارج از زندان را ناشی از «تخلفات مدیریت زندان» دانسته‌اند و و خواهان عزل او شده‌اند.

در بخش دیگری از این نامه هم آمده است: «تعداد دیگری از افرادی که در بند پاک محبوس‌اند هم در چند ماه گذشته به‌دلیل این فشارها و شرایط سخت نگهداری در بند سوئیت و پاک، دست به خودکشی زده‌اند و هر چند ماه یک بار جسد یک زندانی به خانواده‌ای گریان تحویل داده می‌شود. به دلیل فشارها، هیچ خبری در مورد این خودکشی به بیرون از زندان درز نمی‌کند. هم‌اکنون بیش از ۱۰ زندانی که در زندان مرکزی ارومیه اقدام به خودکشی کرده‌اند، در مراکز درمانی خارج از زندان به سر می‌برند.»

پیش از این در دی‌ماه سال جاری نیز نهادهای حقوق بشری گزارش دادند که یک زندانی متهم به سرقت در زندان ارومیه، با خوردن قرص خودکشی کرد و درگذشت. همچنین وزارت خزانه داری آمریکا مهرماه سال ۱۳۹۹ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشینگتن زندان ارومیه، زندان عادل‌آباد شیراز، شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز و زندان وکیل‌آباد مشهد را تحریم کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۴ فوریه ۲۰۲۴