«کیک محبوب من» جایزه بهترین فیلم منتقدان بین‌المللی را در جشنواره برلین برد

فیلم «کیک محبوب من» ساختهٔ مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها جایزهٔ بهترین فیلم انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم (فیپرشی) را در جشنوارهٔ برلیناله دریافت کرد.

کارگردانان فیلم روز جمعه، چهارم اسفندماه، در بیانیه‌ای که در غیاب آنها و توسط لی‌لی فرهادپور،‌ بازیگر این فیلم، قرائت شد، گفتند: «ما بسیار خوشحالیم که این جایزه را از باسلیقه‌ترین و سخت‌گیرترین مخاطبان سینما دریافت می‌کنیم و بسیار متأسفیم که هنگام دریافت این جایزه در کنارشان نیستیم.»

«کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها در حالی به بخش مسابقه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین راه یافته است که دو کارگردان این فیلم توسط مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

۳۰ جشنواره و مؤسسه سینمایی و فیلمساز بین‌المللی اواخر آذرماه امسال با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار آن شدند که جمهوری اسلامی با لغو اتهامات وارده به این دو فیلمساز ایرانی، حکم ممنوعیت خروج آنها از کشور را لغو کند.

سازندگان فیلم «کیک محبوب من» در گفت‌وگو با رادیو فردا گفتند با آنکه ساخت فیلمشان را پیش از اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ آغاز کرده بودند اما این فیلم در ستایش زن، زندگی و‌ آزادی است.

مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها در گفت‌وگو با رادیوفردا، ضمن بیان توضیحاتی دربارهٔ چگونگی تولید فیلم «کیک محبوب من» بدون رعایت الزامات سانسور جمهوری اسلامی ازجمله حجاب اجباری زنان، می‌گویند که امیدوارند ساخت این فیلم مسیر را برای سایر فیلمسازان ایرانی در تولید آثار مشابه فراهم کند.

پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» فشارهای حکومتی بر بازیگران و سینماگران منتقد و معترض افزایش یافته است. بسیاری از آن‌ها احضار شدند، برای برخی پرونده‌های قضایی تشکیل شده است و شماری از آنها ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شده‌اند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۴ فوریه ۲۰۲۴