سالیوان: آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل درباره توافق آتش‌بس موقت در غزه به تفاهم رسیده‌اند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور ارتباطات، روز یکشنبه ششم اسفند گفت ایالات متحده، مصر، قطر و اسرائیل درباره کلیات توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت در غزه به تفاهم رسیده‌اند.

او در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت مذاکرات هنوز در جریان است و اینکه قطر و مصر باید با حماس گفت‌وگوهای غیرمستقیم انجام دهند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور ارتباطات همچنین در گفت وگویی دیگر و در پاسخ به پرسشی درباره طرح اسرائیل برای جابجایی بیش از یک میلیون آواره فلسطینی از رفح به دیگر نقاط غزه گفت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان این طرح نیست.

او با اشاره به تراکم بالای جمعیت در این بخش غزه و اینکه کل کمک‌های بشردوستانه از این منطقه وارد غزه می‌شود، گفت از نظر آمریکا پیش از وجود «یک طرح شفاف و قابل‌اجرا» برای محافظت از غیرنظامیان و ارائه غذا، لباس، و پناهگاه به آنها، نباید هیچ عملیات نظامی در رفح اجرا شود.

جیک سالیوان افزود ایالات متحده تا کنون چنین طرحی را مشاهده نکرده است.

جیک سالیوان روز یکشنبه تاکید کرد اوکراین هنوز می‌تواند در جنگ مقابل روسیه پیروز شود.

آقای سالیوان، در گفت‌وگویی با کانال خبری سی‌بی‌اس که یک روز پس از دومین سالگرد آغاز تهاجم روسیه به اوکراین صورت گرفت، خواستار تصویب لایحه پیشنهادی جو بایدن برای کمک به اوکراین از سوی مجلس نمایندگان آمریکا شد.

او یادآورد شد: «اوکراین در دستیابی به یکی از عمیق‌ترین اهداف خود یعنی جلوگیری از سقوط به دست روسیه به موقفیت رسیده است.»

به گفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ادامه موفقیت اوکراین در برابر ارتش پوتین منوط به دستیابی سربازان اوکراینی به ابزارهای لازم است و «به همین خاطر، ایالات متحده باید بسته کمکی را که موافقت گسترده هر دو حزب در مجلس سنا تصویب شد، به اوکراین بدهد.» او از مجلس نمایندگان خواست نسبت به تصویب این بسته کمکی اقدام کند.

مجلس سنای آمریکا اوایل ماه جاری میلادی یک بسته کمکی به اوکراین به ارزش ۶۰ میلیارد دلار را به تصویب رساند اما مجلس نمایندگان از تصویب آن خودداری کرد.

جیک سالیوان عقب‌نشینی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی از شهر آدیوکا را به کمبود مهمات آنها نسبت داد و گفت آمریکا و متحدانش باید ابزارها و منابع لازم برای پیروزی سربازان اوکراینی در جنگ با اشغالگران روس را در اختیار آنها قرار دهند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۶ فوریه ۲۰۲۴