۱۲ فعال حقوق زنان ایران روز پنج‌شنبه محاکمه می‌شوند

جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۲ فعال حقوق زنان ساکن رشت، روز پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

مجموعه بیدارزنی، روز دوشنبه ۷ اسفند با اعلام این خبر نوشت دادگاه این فعالان حقوق زنان و فعالان سیاسی رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، برگزار خواهد شد.

سارا جهانی، هومن طاهری، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، واحده خوش‌سیرت، متین یزدانی، آزاده چاوشیان، زهره دادرس، زهرا دادرس، جلوه جواهری و فروغ سمیع‌نیا ۱۲ فعال مدنی ساکن استان گیلان هستند که در موج گسترده بازداشت فعالین مدنی در ۲۵ مرداد امسال دستگیر شدند.

به نوشته بیدارزنی، بازداشت گسترده‌ی این فعالان حقوق زنان و فعالان سیاسی با یورش ماموران امنیتی به منازل شخصی آنها در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان و فومن صورت گرفت.

از این افراد، جلوه جواهری، یک ماه، زهره دادرس، ۴۷ روز، زهرا دادرس، یک ماه، هومن طاهری، یک ماه، سارا جهانی، ۴۷ روز، متین یزدانی، یک ماه، آزاده چاوشیان، یک ماه، فروغ سمیع نیا، ۵۰ روز، یاسمین حشدری، ۳۳ روز، شیوا شاه سیاه، ۱۱ روز، نگین رضایی، ۸ روز و واحده خوش سیرت، ۸ روز در بازداشت بودند و تا برگزاری جلسه دادگاه و صدور حکم نهایی، به قید وثیقه آزاد شدند.

بازداشت این فعالین حقوق زنان با اعتراض گسترده کنشگران سیاسی و مدنی روبرو شده و در شهریور ماه امسال، حدود ۳۰۰ نفر از کنشگران مدنی و فعالان حقوق زنان در بیانیه‌ای مشترک، ضمن محکومیت «بازداشت و تفتیش» منازل فعالان مدنی خواستار «آزادی بی قید و شرط» شهروندان و فعالان حقوق زن بازداشتی در گیلان شده بودند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۷ فوریه ۲۰۲۴