بایدن: شاید هفته آینده در غزه آتش‌بس برقرار شود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که آتش‌بس جدید بین اسرائیل و حماس می‌تواند از آغاز هفته آینده اجرایی شود؛ چیزی که در طرفدارانی که برای وقفه در این درگیری فشار و امکان بازگشت گروگان‌‌های در اختیار حماس فشار می‌آورند امید تازه‌ای پدید می‌آورد.

بایدن که روز دوشنبه برای ضبط برنامه تلویزیونی «آخر شب» (Late Night) ان‌بی‌سی با ست میرز در نیویورک به‌سر می‌برد، داخل سالن بستنی‌فروشی ون لیوون (Van Leeuwen) در نزدیکی دفتر اصلی مرکز راکفلر این شبکه بود که از او درباره چشم‌انداز آتش‌بس پرسیدند و به‌طور ویژه روی زمان اجرای آتش‌بس تاکید کردند.

رئیس‌جمهوری پاسخ داد: «امیدوارم بعد از همین آخرهفته.»

او در ادامه، به خبرنگارانی که او را همراهی می‌کردند توضیح داد که جیک سالیوان، مشاور او در زمینه امنیت ملی‌، به او گفته که آتش‌بس «نزدیک» است اما مذاکرات «هنوز به پایان نرسیده است».

او افزود: «امیدوارم تا دوشنبه آینده آتش‌بس اجرا شود.»

این سخنان بایدن تنها چند ساعت پس از آن بیان شد که یکی از اعضای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به دلیل خودسوزی مقابل سفارت اسرائیل در واشینگتن در اعتراض به این درگیری چهارماهه، که با حملات تروریستی ۷ اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، جانش را از دست داد.

این سرباز فقید نیروی هوایی که آرون بوشنل، ۲۵ ساله اهل سن آنتونیو تگزاس، شناسایی شد، از خودش فیلم گرفت و آن را به صورت زنده در پلتفرم شبکه اجتماعی توییچ (Twitch) پخش کرد و گفت که «دیگر شریک این نسل‌کشی نیست».

به گفته وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد، بیش از ۲۹ هزار فلسطینی در اثر حملات تلافی‌جویانه اسرائیل کشته شده‌اند، آنچه دولت این کشور می‌گوید برای ریشه‌کن کردن این گروه شبه‌نظامی از نوار غزه لازم است.

آثار جنگ همچنین باعث شده که میلیون‌ها فلسطینی از نیازهای اساسی از جمله آب، غذا، سرپناه و کمک‌های پزشکی محروم باشند.

در ایالات متحده آمریکا، پاسخ نظامی اسرائیل‌ــ که تاکنون موردحمایت بایدن بوده‌ــ باعث شده است حمایت رای‌دهندگان عرب‌ــ‌آمریکایی و مسلمان از بایدن به‌ویژه در ایالت چرخشی مهم میشیگان، کاهش یابد.

پیش از انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری نامزد حزب دموکرات در ایالت ولورین، برخی از رهبران عرب‌ــ‌آمریکایی از رای‌دهندگان خواستند در برگه رای خود گزینه «بی‌تعهد» را انتخاب کنند تا به بایدن پیام بدهند از او برای انتخاب مجدد حمایت نخواهند کرد، مگر آنکه برای آتش‌بس در غزه تلاش کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۷ فوریه ۲۰۲۴