ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر حد مجاز رسید

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۷ برابر بیشتر از حد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی موسوم به «برجام» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز دوشنبه هفتم اسفند اعلام کرده است که ذخایر تخمینی اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رسیده است.

در این گزارش محرمانه که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شده است، کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با درصدهای گوناگون تا ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) بیش از ۵ هزار و ۵۲۵ کیلوگرم برآورد شده است که در مقایسه با آخرین گزارش فصلی در ماه نوامبر (حدود سه ماه پیش از آن) هزار و ۳۸ کیلوگرم افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران بیش از ۷۱۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد و بیش از ۱۲۱ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد.

بر اساس این گزارش، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز دوشنبه درباره افزایش توانایی‌های فنی تهران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ابراز نگرانی کرده است.

به خبرگزاری فرانسه در یک گزارش محرمانه نیز آمده است که اظهارات مطرح‌شده درباره توانمندی‌های فنی ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای، «نگرانی‌های مدیر کل سازمان آژانس را درباره درست و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران افزایش می‌دهد.»

در همین حال خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک دیپلمات ارشد اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ماهانه حدود ۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کند.

یکی از دو گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده است، می‌گوید که ایران ۳۱.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را برای تولید ۹۷.۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی «رقیق» کرده است.

رویترز می‌گوید تخمین زده می‌شود ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی ایران که به بیش از ۱۲۱ کیلوگرم رسیده است، در قیاس با سه ماه پیش از آن کاهش ۶.۸ کیلوگرمی نشان می‌دهد.

رافائل گروسی چند روز پیش در گفت‌وگو با این خبرگزاری تولید ماهانه اورانیوم غنی‌شده در ایران را هفت کیلوگرم در ماه اعلام کرده بود.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که آقای گروسی روز اول اسفند درباره «ادامه غنی‌سازی اورانیوم در سطوحی بالاتر از نیازهای تجاری» در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود که قصد دارد ماه آینده برای اولین بار طی یک سال اخیر به ایران سفر کند.

یک روز بعد، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، برنامه سفر مقام آژانس را تأیید نکرد و گفت: «سفر ایشان در برنامه ما هم قرار دارد… اما بعید است در اسفندماه باشد، تراکم برنامه هست.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۷ فوریه ۲۰۲۴