سیپری: صادرات تسلیحات ایران در پنج سال اخیر ۲۷۶ درصد افزایش یافت

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم، «سیپری»، در گزارش جدید خود درباره تجارت سلاح در جهان اعلام کرد که صادرات سلاح ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، در مقایسه با مدت قبل از آن ۲۷۶ درصد رشد داشته است.

در این بازه زمانی با فرا رسیدن بندهای غروب برجام، بخش‌هایی از ممنوعیت صادرات تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل لغو شد.

در این گزارش آمده است که مقصد عمده صادارت سلاح ایران روسیه (۷۶ درصد) است. به گزارش سیپری، روسیه در بخش تسلیحات عمده معمولا به صنایع داخلی خود تکیه می کند اما در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از ایران پهپاد و از کره شمالی موشک بالستیک وارد کرده است.

پس از روسیه، ونزوئلا از صادرات سلاح ایران سهم ۱۶ درصدی دارد. شبه‌نظامیان حوثی در یمن نیز بر اساس گزارش سیپری مقصد ۷.۴ درصد صادرات سلاح از ایران به‌شمار می‌روند. این نرخ رشد در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، حدود ۰.۱ درصد بوده است.

این درحالی است که ایالات متحده به عنوان بزرگترین صادر کننده سلاح در جهان در همین بازه زمانی رشد ۱۷ درصدی را در صادرات سلاح تجربه کرده است. کشور دوم این فهرست یعنی فرانسه نیز در پنج سال اخیر صادرات سلاح خود را ۴۷ درصد افزایش داده است. اما روسیه که در جایگاه سوم جدول قرار دارد، با افت ۵۳ درصدی در صادرات سلاح مواجه بوده است که تحت تاثیر نیاز داخلی این کشور به دلیل حمله به اوکراین است.

در حال حاضر سهم ایالات متحده آمریکا در بازار صادرات سلاح در جهان ۴۲ درصد، سهم فرانسه و روسیه هر دو ۱۱ درصد و سهم ایران ۰.۲ درصد است.

در گزارش سیپری آمده است که واردات سلاح ایران از سال ۱۹۹۳ در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه بسیار پایین بوده است. اما در سال ۲۰۲۳، ایران بزرگترین واردات سلاح خود در ۲۰ سال اخیر را انجام داد و ۲۴ جنگنده به روسیه سفارش داد.

در این گزارش هند بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان معرفی شده است که سهم آن در بازار جهانی ۹.۸ درصد برآورد می‌شود. پس از هند، عربستان سعودی، قطر، اوکراین، پاکستان و مصر قرار دارند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ مارس۲۰۲۴