انتقال شبانه سامان یاسین به قزل‌حصار با دستبند و پابند روی تخت

یک منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که سامان صیدی (یاسین) که از زندان قزل‌حصار به بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد انتقال یافته بود، پس از یک هفته به صورت شبانه به زندان بازگردانده شد.

بنا بر این گزارش اختصاصی که به بخش فارسی صدای آمریکا رسیده، سامان صیدی (یاسین) شامگاه یک‌شنبه ۲۰ اسفند به زندان قزل‌حصار بازگردانده شده و در طول یک هفته‌ای که در بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد زندانی بوده، «با پابند و دستبند روی تخت به صلیب کشیده شده بوده» است.

یک منبع آگاه به صدای آمریکا گفت سامان یاسین پس از بازگشت به زندان اظهار داشته که در طول یک هفته گذشته «برابر تمام مدت حبسش اذیت شده» و «حتی مجبور بوده با دستبند و پابند از سرویس بهداشتی استفاده کند.»

بنا بر اظهارات این منبع آگاه، «مسئولان زندان قبل از اعزام سامان یاسین به همبندی‌های او قول داده بودند که دستبند و پابندی در کار نخواهد بود» و این زندانی سیاسی برای «درمان» اعزام خواهد شد.

منبع نزدیک به سامان صیدی با تأکید بر این که «به او گفته شده این نوع برخورد دستور مستقیم مدیرکل سازمان زندان‌ها حیات‌الغیب است»، افزود: «این یک نوع جدیدی از شکنجه زندانیان سیاسی است.»

سامان یاسین، رپر معترض، روز سه شنبه ۱۵ اسفند بار دیگر از زندان قزل حصار کرج به بیمارستان روان‌پزشکی امین آباد در شهر ری انتقال داده شده بود.

این رپر و ترانه‌سرای اهل کرمانشاه پیش از انتقال به مرکز درمانی روان‌پزشکی، در نامه‌‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، با اشاره به ۱۸ ماه بلاتکلیفی و جابه‌جایی در زندان‌های تهران و البرز نوشته بود: «اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، چه مانده است به سرم بیارید؟ جانم را هم بگیرید، خلاص.»

به‌تازگی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران را «واقعیت تلخ» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا در مقابل نقض گسترده حقوق بشر در ایران سکوت نکنند.

کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی بر نقض جدی حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در ایران تأکید کرده است.

در پی این گزارش، آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، خواستار ادامه مأموریت این کمیته در مورد ایران شده و گفته است: «کل جهان به گزارش کمیته حقیقت‌یاب و نتیجه‌گیری آن که بسیاری از موارد نقض جدی حقوق بشر در ایران صورت گرفته که ممکن است جنایت علیه بشریت باشد توجه می‌کند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۲ مارس۲۰۲۴