بازداشت یک نوجوان ۱۵ ساله به دست نیروهای اطلاعات پیرانشهر

رسانه‌های حقوق بشری کرد، روز دوشنبه ۲۸ اسفند از بازداشت یک نوجوان ۱۵ ساله در پیرانشهر استان آذربایجان غربی به دست نیروهای امنیتی خبر دادند.

بر اساس گزارش سازمان هه‌نگاو، این نوجوان ۱۵ ساله به نام «ماردین گاگشی» روز گذشته به دلیل حضور در مراسم نوروز بازداشت و پس از ۲۴ ساعت آزاد شد.

بر اساس این گزارش، آزادی «ماردین گاگشی» با اخذ تعهد کتبی و به شکل موقت انجام شده است.

ماردین گاگشی روز ۲۷ اسفند در یکی از خیابان‌های پیرانشهر و در حین بازگشت از مراسم نوروز توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده بود.

با وجود جو امنیتی و مانع تراشی مقامات حکومتی، مراسم‌های نوروز تاکنون در چندین شهر و روستای کردستان برگزار شده و در برخی از این مراسم‌ها شعارهای اعتراضات سراسری ایران از جمله «زن، زندگی، آزادی» سر داده شده است.

امجد امینی، پدر مهسا امینی، در مراسمی که روز ۲۵ اسفند در شهر سقز به مناسبت پیشواز نوروز برگزار شد حضور یافت و حاضران در این مراسم با سر دادن شعار «شهید نمی‌میرد» یاد مهسا امینی و جانباختگان اعتراضات سراسری ایران را گرامی داشتند

فعالان رسانه‌ای کرد در همین روز تصاویری را منتشر کردند که حضور نیروهای امنیتی در جاده‌ها و راه‌های منتهی به ارتفاعات «ناله‌شکینه، ترغه و برده‌زرد» بوکان برای ممانعت از برگزاری مراسم پیشوازی از نوروز در کُردستان را نشان می‌داد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۹ مارس۲۰۲۴