دستکم شانزده تجمع اعتراضی برگزار شد

یکشنبه دوم اردیبهشت ماه، شماری از کارگران کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در مقابل فرمانداری شهرستان شوش، گروهی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز در مقابل ساختمان مجلس در تهران، جمعی از اپراتورهای برق خوزستان در اهواز، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، کرمانشاه، اراک و تهران، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اصفهان، تهران و قائم شهر، شماری از ثبت نام کنندگان پژو پارس طرح یکپارچه در تهران، گروهی از باغداران در تاکستان، شماری از کارگران شهرداری در یاسوج، جمعی از بازنشستگان معادن زغال سنگ کرمان و چندین تن از کارگران فصلی کشت و صنعت نیشکر «میان آب» در شوش، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بر اساس این گزارش، کارگران در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکارانشان دست به تجمع زده اند. این اعتراض که برای دومین روز متوالی برگزار شده است، ناشی از نگرانی‌ های کارگران درباره ادامه روند اخراج‌ ها و تبعات آن برای کارگران دیگر است. معوقات مزدی و حق بیمه کارگران از جمله دلایل دیگر این تجمعات مطرح شده است.

همچنین یکی از کارگران عنوان کرده است که مسئولان کارخانه مدعی‌ اند شرکت به دلیل ناتوانی در فروش محصولات خود توان مالی کافی برای پرداخت حقوق همه کارگران را ندارد.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی گروه ملی فولاد اهواز در تهران
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳، گروهی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز، در اعتراض به حکم اخراج خود در مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع کردند.

گفتنی است، اخراج این کارگران در پی شرکت در تجمعات اعتراضی برای پیگیری مطالباتی همچون اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل و احقاق حقوق خود، صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی اپراتورهای برق خوزستان در اهواز
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از اپراتورهای پست های فشار قوی برق خوزستان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل شرکت برق منطقه ای این استان در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مورادی همچون “اصلاح شیفت کاری بر اساس ماده ۵۷ قانون کار، اعمال شیفت ۱۲ ساعته (۲ روزکار، ۲شب کار و ۴ روز استراحت)، تایید گروه استحقاقی کلیه اپراتورهایی براساس سابقه کار، اعطای ۹۰ساعت اضافه کاری به اضافه کارت زنی مانند کارکنان تایم اداری، پرداخت ۸ روز ماموریت برای هر اپراتور پست برق تا زمان اصلاح شیفت کاری، اصلاح دستورالعمل استفاده از منازل سازمانی مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو، ادامه پرداخت حق بیمه کمک هزینه رفاهی کارگران مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار، پیگیری رفع مشکلات بیمه سینا، پرداخت مناسبتی معوق مهرماه سال گذشته ضوابط اجرایی مزایای جانبی، پرداخت تسهیلات و امکان استفاده از امکانات رفاهی شرکت با اولویت بخش صفی (بهره برداران)، پرداخت پاداش گذر از پیک به مانند سایر شرکتها و همچنین عودت مبالغ کسر شده بابت ماده ۱۲۴ به کارگران از سال ۱۴۰۱” از جمله مطالبات اپراتورهای معترض گزارش شده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی با برگزاری تجمعاتی اعتراضی در مقابل ساختمان های تامین اجتماعی شهرهای اهواز، کرمانشاه، اراک و تهران، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

همچنین تعداد دیگری از این بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران دست به تجمع زدند.

خواسته اصلی این بازنشستگان، اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری‌ ها مطابق تورم و هزینه‌های زندگی‌ است.

آن‌ها میگویند که “درصدهای مصوب شورای عالی کار، نباید برای افزایش مستمری بازنشستگان اعمال شود.”

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای مختلف
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان های صندوق بازنشستگی شهرهای اصفهان، تهران و قائم شهر دست به تجمع زدند.

اجرای بند یک صورت جلسه ۱۵ مهرماه هیات مدیره، اجرای طرح تکمیلی همسان‌ سازی، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و اجرای آیین نامه و قوانین خاص فولادی و احیای جایگاه آن در سال جدید، از جمله مطالبات بازنشستگان به شمار می آید.

تجمع اعتراضی ثبت نام کنندگان پژو پارس طرح یکپارچه در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز جاری، شماری از ثبت نام کنندگان پژو پارس طرح یکپارچه با برگزاری تجمع اعتراضی در داخل ساختمان شورای رقابت در تهران، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

این شهرندان روز گذشته نیز در مقابل سازمان تعزیرات حکومت در تهران تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

تجمع اعتراضی باغداران در تاکستان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳، گروهی از باغداران تاکستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش؛ این شهروندان جهت مطالبه حقابه از سدهای طالقان و کینه ورس با توجه به کمبود آب و جلوگیری تنش باغات از طریق قطع برق در فصل تابستان، تجمع کرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج
به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان تجمع کردند.
بر اساس این گزارش؛ پاکبانان شهرداری یاسوج از پنج تا ۸ ماه حقوق نگرفته اند.
یکی از این کارگران بیان کرده است: ما زن و بچه داریم و برای امور مختلف خود از جمله کرایه خانه نیازمند پرداخت به موقع حقوق هستیم. به گفته یکی دیگر از این کارگران؛ بیمه آنها نیز مرتب پرداخت نمی شود، به همین دلیل آنها با مشکلاتی زیادی مواجه هستند. وی اظهار کرد: مسئولان و متولیان از جمله اعضای شورا و شهردار خودشان همانطوری که نظافت، جمع آوری و جارو کردن سطح شهر را از ما می خواهند، ما هم حقوقمان را از آنها می خواهیم.
کارگری دیگر عنوان کرده است: بیمه ما به عنوان کارگران خدماتی شهرداری و پاکبان باید بصورت اختصاصی که سختی کار شامل ما شود واریز شود اما متاسفانه بجای بیمه مشاغل سخت و زیار آور، بیمه ما بصورت عادی است که از متولیان امر و دستگاه‌های نظارتی تقاضای بررسی این موضع را داریم.

کیوان آشنا، شهردار یاسوج در پاسخ به مطالبات کارگران مدعی شده است: کارگران خدماتی شهرداری از تیرماه ۱۴۰۲ تاکنون ۱۲ ماه حقوق گرفته اند و همچنین در اسفند ماه سال گذشته نیز به این کارگران دو ماه حقوق پرداخت کردیم.

وی افزود: این کارگران سه ماه حقوق از قبل از مدیریت جدید شهرداری طلب دارند و ۸ ماه درست نیست.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت معادن زغال سنگ کرمان
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع کارگران فصلی نیشکر «میان آب» در شوش
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه، گروهی از کارگران فصلی کشت و صنعت نیشکر «میان آب» با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری شوش، خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی خود شدند.

در این گزارش آمده است: برخلاف سنوات گذشته که کارگران فصلی در نیمه دوم فروردین ماه هر سال مشغول به کار می‌شدند، آنها هنوز بیکارند. در واقع کارگران فصلی کشت و صنعت میان آب در بهار هرسال، فعالیت خود را در مزارع کشت نیشکر شروع کرده و تا شروع سرمای فصل زمستان به همکاری خود با این واحد تولیدی ادامه می‌دهند.

یکی از کارگران با بیان اینکه امسال برخلاف گذشته هنوز مشفول بکار نشده و وضعیت شغلی آنها مشخص نیست، افزود: این واحد تولیدی و کشاورزی تنها فرصت شغلی برای آنهاست که سالهاست در آن به صورت فصلی مشغول کارند.

به گفته وی، باتوجه به اینکه کارگرانی که این حرفه را انجام می‌دهند تنها در طول فصل بهره‌برداری به صورت موقت به کار گرفته می‌شوند و مابقی فصول سال بیکار هستند، بنابراین درخواست ما از مدیریت این مجموعه جدا از تسریع برای شروع به کار مجددا عقد قرارداد دائمی است تا امنیت شغلی داشته باشیم.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲ آپریل ۲۰۲۴