دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات: سن اعتیاد به ۹ سال رسید

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت با تایید کاهش سن مصرف دخانیات در ایران، درباره «مافیای دخانیات» که دختران نوجوان را هدف قرار می‌دهد، هشدار داد.

مسجدی گفت: «متاسفانه آمار‌ها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سن ۹ و ۱۰ سالگی رسیده و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان‌اند. آمار‌های رسمی در مطالعات انجام‌شده در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ نیز حاکی از آن است که استعمال دخانیات در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. این آمار‌ها برای همه نوعی هشدار است اما بیشتر از همه باید برای والدین، آموزش و پرورش و مجموعه‌های مرتبط با سلامت هشداردهنده باشد.»

این آمار در حالی اعلام می‌شود که از سال ۱۳۹۵ تاکنون، ارائه هرگونه آمار دولتی درباره جزئیات گسترش مصرف مواد مخدر در ایران ممنوع شده و دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نیز درباره جزئیات گسترش مصرف مواد مخدر در میان مردم ایران در سال‌های بعد از ۱۴۰۰ که وضعیت اقتصادی بحرانی‌تر شده، آماری ارائه نکرده است.

محمدرضا مسجدی در ادامه، ضمن انتقاد از محتوای سریال‌های ایرانی درباره ترویج استعمال دخانیات افزود: «مایه تاسف است که سریال‌هایی از صداوسیما پخش می‌شود که صحنه‌های استعمال دخانیات در آن‌ها به وفور دیده می‌شود. سریال‌ها و فیلم‌های شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی هم به وفور صحنه‌های استعمال دخانیات‌ دارند. متاسفانه محبوب‌ترین هنرمندان ایران دخانیات مصرف می‌کنند و این در حالی است که مبارزه با استعمال دخانیات مسئولیت اجتماعی تمام افراد مطرح در سطح کشور است.»

روزنامه اعتماد بهمن‌ گذشته در گزارشی، به بررسی شایع‌ترین مواد مخدر مصرفی و قیمت‌ آن‌ها در ۳۱ استان ایران پرداخت و خبر داد که الگوی اعتیاد در ایران طی هفت سال گذشته کاملا تغییر کرده و هم‌زمان با کاهش مصرف تریاک، هرویین و شیشه به‌عنوان مخدرهای صنعتی خطرناک‌تر به اصلی‌ترین ماده مخدر مصرفی افراد معتاد در ایران تبدیل شده‌اند.

اکنون نیز دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران می‌گوید: «مسلم است در چنین شرایطی، مافیای دخانیات از در می‌رود و از پنجره برمی‌گردد و به دنبال جایگزین است و به سراغ کشورهایی همچون کشور ما می‌آید. به طوری که در مورد سیگارهای الکترونیک، ابتدا به صورتی اغواگرانه و عوام‌فریبانه وارد عمل شدند و این سیگارها را با ترفند کمک به ترک سیگار معمولی مطرح کردند. در حالی که نتیجه برعکس بود و افرادی که سیگاری نبودند هم به استعمال این سیگارها روی آوردند. حالا هم می‌خواهند به این بهانه که جلو قاچاق را بگیرند، در ایران کارخانه سیگار الکترونیک احداث کنند.»

او با اشاره به «عوارض جبران‌ناپذیر سیگارهای الکترونیک و ویپ»، افزود: «در زمینه جلوگیری و مقابله با ایجاد کارخانه تولید این سیگارها در کشور، علاوه بر وزیر بهداشت، ما در جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، به معاون اول رئیس‌جمهوری هم نامه نوشتیم و مستندات عوارض آن را ارائه دادیم. تاکید می‌کنم که با کارخانه زدن جلو قاچاق گرفته نمی‌شود. مگر با این همه کارخانه‌ای که برای تولید سیگار زدند، جلو قاچاق آن گرفته شد؟ با اقدام‌های این‌چنینی تنها سلامتی مردم برای سود عده‌ای دیگر قربانی می‌شود.»

این در حالی است که سازمان بهزیستی که طبق قانون، متولی اصلی رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در ایران است، دی‌ماه گذشته با صدور بخشنامه‌ای اختیار تمامی مراکز درمان اعتیاد در سراسر ایران را به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کرد. با اجرای این بخشنامه، از سال ۱۴۰۳ بیش از یک هزار مرکز درمان سرپایی وابسته به سازمان بهزیستی تعطیل شدند یا فعالیتشان را موقتا متوقف کردند؛ آن هم در شرایطی که حدود ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به اعتیاد از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند و هرگونه وقفه، شدت اعتیاد آنان را افزایش می‌دهد.

محمدمهدی بلندیان، معاون سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور، پیش‌تر در دیدار با اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفته بود که در جمهوری اسلامی، «اقتصاد زندان‌ها با مواد مخدر تامین می‌شود» و سپس اذعان کرد که «نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی متناسب با معضلات اجتماعی حوزه مواد مخدر طراحی نشده است».

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۰ می ۲۰۲۴