واکنش ناچیز بازار نفت به مرگ رئیسی

پس از اعلام خبر مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در سانحه سقوط هلی‌کوپتر و همچنین لغو سفر ولیعهد عربستان سعودی به ژاپن بهای نفت برنت روز دوشنبه بیستم مه (۳۱ اردیبهشت) اندکی افزایش یافت.

به گزارش رویترز، در بحبوحه خبرها از کشورهای تولیدکننده نفت از جمله ایران و عربستان سعودی، قیمت نفت برنت با اندکی افزایش به میزان ۴۱ سنت یا نیم درصد ، به ۸۴.۳۹ دلار در هر بشکه رسید.

بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز به ۸۰.۲۳ دلار رسید که بالاترین قیمت از اول ماه مه بود.

این افزایش قیمت‌ها پس از آن رخ می‌دهد که هم‌زمان با اعلام خبر سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری ایران، خبرگزاری‌های عربستان سعودی هم از تحت درمان قرار گرفتن ملک سلمان، پادشاه ۸۸ ساله عربستان سعودی، به دلیل التهاب ریوی خبر دادند. به دنبال این خبر، گزارش تعویق سفر ولیعهد عربستان به ژاپن نیز منتشر شد.

با این حال برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که با وجود نوسان‌ها در منطقه، قیمت نفت تنها اندکی تغییر کرده که قابل مدیریت است. وارن پترسون از تحلیلگرانی است که در مصاحبه با رویترز گفت: «نوسان‌های بازار نفت تا حد زیادی محدود است و به نظر می‌رسد که بازار به طور فزاینده‌ای به تحولات ناگهانی بی‌حس شده که احتمالا به دلیل ظرفیت‌های اضافی اوپک است.»

قرار است سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که در مجموع اوپک پلاس نامیده می‌شوند، اول ژوئن نشستی داشته باشند.

ایالات متحده از کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر استفاده کرده است. واشینگتن اواخر هفته گذشته اعلام کرد که این کشور به منظور کمک به پر کردن ذخایر راهبردی نفتش، ۳.۳ میلیون بشکه نفت به قیمت ۷۹.۳۸ دلار در هر بشکه خریداری کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۰ می ۲۰۲۴