نمایندگان جمهوری‌خواه: دولت بایدن توضیح دهد چرا برای رئیسی پیام داد

دوازده نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، اقدام وزارت خارجه آمریکا در صدور پیام تسلیت به مناسبت کشته‌شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران را محکوم کردند.

کلودیا تنی به همراه ۱۱ نماینده دیگر جمهوری‌خواه در نامه خود خواستار توضیح کامل وزارت خارجه آمریکا در مورد چرایی صدور پیام تسلیت برای چنین فرد «نفرت‌انگیزی» شده‌اند.

این نمایندگان جمهوری‌خواه از آنتونی بلینکن خواسته‌اند حداکثر تا ۵ ژوئن به پرسش آنها پاسخ دهد.

در نامه این نمایندگان جمهوری‌خواه آمده است ابراهیم رئیسی «به دلیل رفتار وحشیانه‌اش با مردم ایران، بیشتر به‌عنوان قصاب تهران نامیده می‌شود. او در فهرست تروریستی آمریکا قرار داشت و توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده بود.»

خشم اسرائیل در سازمان ملل از سکوت برای رئیسی: «قصاب تهران» و دستانش آغشته به خون هزاران ایرانی است
تسلیت برای کشته‌شدن رئیسی در سانحه بالگرد؛ در آمریکا سخنگو سوال‌پیچ و در اتحادیه اروپا جنجال شد
این ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه در نامه خود با اشاره به به نقش ابراهیم رئیسی در «سرکوب‌های دهه ۱۳۶۰»، «اعدام هزاران زندانی سیاسی» و «سرکوب اعتراض‌های پس از جان‌باختن مهسا امینی تأکید کرده‌اند: «ابراز تسلیت برای چنین فردی شرم‌آور است.»

در این نامه همچنین آمده است: «رئیسی یک ظالم مستبد بود که حکومت او به‌طور مستقیم به کشتار هزاران انسان بی‌گناه و ایجاد معلولیت، سرکوب و به انقیاد درآوردن مردم ایران انجامید.»

پیش از این نیز تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در جلسه‌ کنگره با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور به صدور پیام تسلیت دولت جو بایدن برای کشته‌شدن رئیسی اعتراض کرده بود.

درخواست ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه از دولت بایدن
او که از مخالفان سرسخت تهران است در این جلسه با سؤال‌های انتقادآمیز از وزیرخارجه آمریکا، از او پرسیده بود: «آیا الان که رئیسی مرده دنیای بهتری نشده است؟»

بلینکن هم در جواب او گفته بود: «با توجه به اقدام‌های وحشتناکی که در آن به عنوان قاضی و رئیس جمهور نقش داشته است بله. ایرانی‌ها به احتمال وضعیت بهتری دارند.»

تد کروز در مقابل این توضیح بلینکن بار دیگر از او پرسیده بود: «این حرف را در بیانیه نزدید. زدید؟» بلینکن هم پاسخ داد که معتقد است زده‌اند.

در همین زمینه، جمعی از خبرنگاران نیز در جلسه مطبوعاتی متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از او درباره چرایی صدور پیام تسلیت دولت جو بایدن برای مرگ رئیسی سؤال کرده بودند.

میلر که در مقابل سؤال‌های متعدد و انتقادآمیز خبرنگاران قرار گرفته بود، گفت که بیانیه دولت آمریکا رسمی بوده و منکر «کارنامه سیاه» حقوق بشری رئیسی نیست.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ می ۲۰۲۴