مرکز آمار تورم ماهانه خدمات بهداشت و درمان را ۹ درصد اعلام کرد

میانگین هزینه خدمات بهداشت و درمان در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به یک ماه قبل‌تر ۹ درصد افزایش یافت. مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم ماهانه را ۲٬۸ درصد گزارش کرد. این شاخص برای کالاهای خوراکی و دخانیات ۱٬۸ درصد و کالاهای غیرخوراکی ۳٬۳ درصد برآورد شد.

در میان کالاهای غیرخوراکی خدمات بهداشت و درمان با تورم ۹ درصدی بالاترین افزایش قیمت را ثبت کرد. این گزارش نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه را به ترتیب ۳۷ و ۳۱ درصد اعلام کرد که بیانگر روند نزولی نرخ تورم است. در میان کالاهای خوراکی گوشت قرمز و سفید با شاخص ۷۲٬۸ و ۷۳٬۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند و پس از آن نیز گروه ماهیان و صدف‌داران با ۶۱٬۴ درصد قرار گرفت.

در میان کالاهای غیرخوراکی علاوه بر بهداشت و درمان که تورم سالانه ۳۹٬۱ درصدی را از سر گذراند، اجاره مسکن با ۴۰٬۳ درصد و حمل و نقل عمومی ۵۷٬۱ درصد تورم بالایی داشتند. تورم خدمات رستوران هم همچنان بزرگتر از ۵۰ درصد (۵۴٬۱ درصد) برآورد شد. مرکز آمار و دولت ایران به دستکاری نرخ تورم و کاهش تصنعی آن متهمند. برخی از نهادها و کارشناسان غیردولتی معتقدند نرخ واقعی تورم نزدیک به دو برابر نرخ رسمی تورم است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از این تفاوت نرخ رسمی تورم و تورم ملموس را تایید کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۴ می ۲۰۲۴