کره جنوبی «۱۹ میلیارد دلار» در صنعت تراشه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند

رئیس‌جمهور کره جنوبی از برنامه حمایتی ۱۹ میلیارد دلاری این کشور در صنعت تراشه‌ها و قطعات نیمه‌‌هادی خبر داد.

بون سوک یول روز پنج‌شنبه سوم خرداد با بیان این‌که اوایل ماه جاری هفت میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت که این برنامه حمایتی در زمینه «امور مالی، زیرساخت‌ها، تحقیق و توسعه و همچنین حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط است».

او با بیان این‌که «صنعت نیمه‌هادی میدان جنگ همه‌جانبهٔ ملی است»، گفت: «برد یا باخت بستگی به این دارد که چه کسی ابتدا نیمه‌هادی پیشرفته با قابلیت پردازش اطلاعات بالا بسازد. دولت باید از این صنعت حمایت کند تا از رقبا عقب نماند».

کره جنوبی مرکز بزرگ‌ترین سازندگان تراشه حافظه در جهان مانند «سامسونگ الکترونیک» و «اس‌کی هاینیکس» است و پارسال در راستای رقابت‌ فشرده در این صنعت متعهد شد که بزرگ‌ترین مرکز تولید تراشه جهان را با استفاده از ۴۵۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی تأسیس کند.

این کشور همچنین در حال ساخت یک مجموعهٔ «مگا تراشه» در خارج از سئول است که دولت ادعا می‌کند بزرگ‌ترین مجتمع تولید نیمه‌هادی جهان خواهد بود و میلیون‌ها شغل ایجاد می‌کند.

رئيس‌جمهور چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در ادامه سخنان روز پنج‌شنبه خود گفت بسته مالی جدید از طریق بانک توسعه کره اجرا می‌شود تا به شرکت‌ها اجازه دهد که «سرمایه‌گذاری‌های جدید حیاتی» انجام دهند.

او تأکید کرد که سئول به امید افزایش اشتغال و جذب استعدادهای بیشتر در این صنعت، مزایای مالیاتی را برای سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش خواهد داد.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که دولت به دنبال سرمایه‌گذاری هنگفت در شش فناوری کلیدی از جمله تراشه‌ها، نمایشگرها و باتری‌ها است، همه حوزه‌هایی که در حال حاضر غول‌های فناوری کره به خوبی در آن‌ها ماهر شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت بازرگانی این کشور، تراشه‌ها بزرگ‌ترین صادرات کره جنوبی هستند. رقم صادرات این صنعت در اسفند گذشته به ۱۱.۷ میلیارد دلار رسید که بالاترین سطح در تقریباً دو سال گذشته است و معادل یک پنجم کل صادرات کره جنوبی است.

سامسونگ غول بزرگ این صنعت خرداد دو سال پیش از طرح سرمایه‌گذاری هنگفت پنج‌ساله خود در این صنعت رونمایی کرد که هدف آن تبدیل این کشور در بخش‌های کلیدی از تراشه‌ها تا موارد بیولوژیک است.

تامین امنیت تراشه‌های پیشرفته در سطح بین‌المللی به موضوعی حیاتی تبدیل شده است، زیرا ایالات متحده و چین درگیر نبردی شدید برای کنترل بازار این محصولات هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ می ۲۰۲۴