ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان، به ۲۱ سال زندان محکوم شد

دادگاه انقلاب سنندج ژینا مدرس گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان را به ۲۱ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم کرد که ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجرا است.

وبسایت حقوق بشری کوردپا خبر داده که شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی محمد کرمی ۱۰ سال از حکم خانم گرجی را به اتهام «تشکیل دستە و گروە غیرقانونی با هدف براندازی نظام» و ۱۰ سال دیگر را به اتهام «همکاری با گروه‌ها و دول متخاصم» صادر کرده و او بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» نیز به یک سال دیگر حبس تعزیری محکوم شده است.

دادگاه همچنین این فعال حقوق زنان را برای تحمل دوران محکومیتش به زندان همدان تبعید می‌کند.

این روزنامه‌نگار اهل سنندج، چندی پیش در یک پست اینستاگرامی خبر داده بود که ماموران کتابفروشی او را به دستور اداره اماکن سنندج به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری از ۲۸ فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه پلمب کرده‌اند.

خانم گرجی از جمله نخستین فعالان حقوق زنان بود که در جریان اعتراضات شکل گرفته پس از کشته شدن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

او پس از ۴۰ روز بازداشت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

ژینا مدرس گرجی بار دیگر ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ در محل کارش، کتابفروشی «ژیرا» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و حدود یک ماه بعد از سلول انفرادی کانون اصلاح و تربیت سنندج به بند عمومی منتقل شد.

این فعال حقوق زنان در نهایت دوازدهم تیر ۱۴۰۱ پس از ٨٤ روز بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی به صورت موقت از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.

در نهایت پس از تشکیل دادگاه، حکم ۲۱ سال زندان سوم خرداد ۱۴۰۳ به او ابلاغ شد.

وکلای خانم مدرس‌گرجی در اعتراض به این حکم سنگین، درخواست بررسی مجدد را در دادگاه تجدیدنظر استان ثبت کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ می ۲۰۲۴