سمافور: شاید مالی اطلاعات واکنش آمریکا به اعتراضات پس از جان‌باختن مهسا امینی را در اختیار افرادی گذاشته باشد

سمافور در گزارشی به نقل از افراد مطلع نوشت، قانونگذاران جمهوری‌خواه که از سال گذشته درباره رابرت مالی، نماینده ویژه تعلیق شده امور ایران در دولت بایدن تحقیق می‌کنند، از شواهدی پرده برداشته‌اند که نشان می‌دهد او احتمالا اطلاعات حساس و محرمانه را در اختیاری افرادی خارج از دولت آمریکا قرار داده است.

مجوزهای امنیتی رابرت مالی از آوریل گذشته تعلیق شده و وزارت خارجه آمریکا تا کنون توضیح روشنی در این زمینه ارایه نداده است. اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که او تحت بازرسی‌های اف‌بی‌آی قرار دارد.

البته مدتی بعد گزارش شد که او در دانشگاه تدریس می‌کند و همکار حسین موسویان، چهره نزدیک به جمهوری اسلامی در دانشگاه پرینستون می‌شود.

به گزارش سمافور به نقل از افرادی که در جریان تحقیقات کنگره در این زمینه قرار دارند، رابرت مالی حدود ۱۲ سند محرمانه و حساس را روی وسائل الکترونیکی شخصی خود بارگیری (دانلود) کرده است. بین این اسناد، اطلاعاتی درباره دیدار دیپلمات‌ها با مقامات ایرانی در ماه‌های منتهی به تعلیق مالی دیده می‌شود. احتمالا برخی اسناد نیز مربوط به واکنش دولت بایدن به اعتراضات در ایران پس از جان‌باختن مهسا امنینی است.

پیش‌تر جیمز ریش و مایکل مک‌کال در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خواستار توضیح در این زمینه شده بودند.

رابرت مالی نقش بسیار پررنگی در احیای مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران داشت. پیش‌تر برخی گزارش‌ها درباره ارتباطات او با برخی چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی یا لابی جمهوری اسلامی منتشر شده بود.

سمافور می‌نویسند، رابرت مالی درخواست توضیح در این زمینه را رد کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز به تکرار اینکه رابرت مالی در مرخصی است و بیشتر توضیح نمی‌دهد چون حریم خصوصی او نقض می‌شود بسنده کرده است.

اف‌بی‌آی نیز بارها درخواست سمافور برای توضیح در این زمینه را رد کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ می ۲۰۲۴