چگونه در فصل گرما عطر را تازه نگه داریم

با افزایش دما، تازه نگه‌ داشتن عطر در طول روز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد زیرا گرما باعث شود عطر طراوت و ماندگاری‌اش را از دست بدهد. با این حال راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوان عطر را در تابستان هم خوشبو و تروتازه نگه داشت. از انتخاب عطرهای مناسب برای گرما گرفته تا توجه به نحوه استفاده و نگهداری از عطر.

یک فروشگاه عطر در بریتانیا برای تازه و شاداب نگه داشتن عطر در تابستان راهکارهایی پیشنهاد کرده است.

انتخاب بهترین عطرها برای گرمای تابستان

وقتی نوبت به انتخاب عطر برای تابستان می‌رسد، مهم است رایحه‌هایی را انتخاب کنید که ماندگاری طولانی داشته باشند و بتوانند مدت زیادی در معرض حرارت قرار بگیرند. نت‌ها یا همان اجزای تشکیل‌دهنده ساختار و بوی عطر را تعیین می‌کنند. برای فصل گرم بهتر است عطرهایی را برگزینید که نت‌های تازه و مرکباتی دارند، زیرا این رایحه‌ها در هوای گرم‌ به‌خوبی با هم هماهنگ می‌شوند و شمیمی ماندگار و پرجنب‌وجوش ایجاد کنند.

اگر عطرهای ملایم‌تر را ترجیح می‌دهید اما همچنان می‌خواهید رایحه‌ای داشته باشید که بتواند در برابر گرمای تابستان هم تاب بیاورد، انتخاب عطرهایی با نت‌های بوی گُل یا میوه‌ هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

هنگام انتخاب عطر برای تابستان، زمانی را به جست‌وجوی عطرهایی اختصاص دهید که برچسب «تابستانی» یا «سبک» از رایحه‌های دلخواهتان را دارند، چون این عطرها به‌طور خاص برای استفاده در هوای گرم طراحی‌ شده‌اند و احتمالا بسیار بیشتر از سایر عطرها ماندگاری دارند.

عطرهایی با غلظت بالاتر روغن‌های معطر مانند پرفیوم‌ (parfum) یا اکستره دو پرفیوم (extrait de parfum) درصد بالاتری از اسانس دارند و ماندگارترند. با وجود این، ممکن است برای گرمای تابستان زیادی تند و قوی باشند. در این شرایط انتخاب ادو پرفیوم یا ادو توالت (Eau de parfum or eau de toilette)، با غلظت کمتری از روغن‌های معطر، گزینه‌های بهتری‌اند و رایحه‌ای ماندگار و تازه اما نه خیلی تند را به ارمغان می‌آورند.

نگهداری: محافظت از عطرها

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نوسان‌های دمایی و رطوبت همگی می‌توانند بر کیفیت و ماندگاری عطر تاثیر منفی داشته باشند. بنابراین برای اطمینان از اینکه عطرتان شاداب و سرزنده باقی می‌ماند، نکات زیر را رعایت کنید:

⦁ از قرار دادن عطر در نور مستقیم خورشید بپرهیزیدــ نور خورشید می‌تواند مواد موجود در عطر را تخریب کند و باعث از بین رفتن بو و قدرت آن شود. عطرهایتان را در مکانی خنک و تاریک و دور از پنجره‌ یا مناطقی که در معرض نور مستقیم خورشید باشد، نگهداری کنید.

⦁ دمای ثابت را حفظ کنید‌ــ تغییرات شدید دما می‌تواند ترکیب عطر را تغییر دهد و بر رایحه آن تاثیر بگذارد. سعی کنید عطرهایتان را در مکانی با دمای ثابت و خنک نگه دارید و از نگهداری آن‌ها در حمام یا روی طاقچه خودداری کنید.

⦁ قرار گرفتن در معرض رطوبت و خیسی را به حداقل برسانیدــ رطوبت می‌تواند به یکپارچگی و ترکیب عطر آسیب برساند. اتاق‌خواب‌ گرم و حمام‌ مرطوب بدترین مکان‌ برای نگهداری عطرند.

⦁ عطرهای جدید را در بسته‌بندی اصلی‌شان نگه دارید‌ــ بطری‌های عطر برای محافظت از عطر در برابر عوامل خارجی طراحی شده‌اند. اگر به‌تازگی عطر جدیدی خریداری کرده‌اید، آن را در جعبه اصلی‌اش نگه دارید. این کار یک لایه محافظتی در برابر نور، دما و رطوبت ایجاد می‌کند.

اگر در طول ماه‌های تابستان به سفر می‌روید، اقدام‌های احتیاطی بیشتری را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید عطرتان از دمای شدید در امان است. از قرار دادن عطرهای تابستانی در ماشین یا چمدان پرهیز کنید.

اسپری کردن عطرهای تابستانی روی نقاط نبض‌دار

یکی از موثرترین راه‌ها برای شاداب نگه داشتن عطر و اطمینان از ماندگاری آن، زدن آن به نقاط نبض‌دار است. این نواحی از بدن شما گرما تولید می‌کنند و به فعال شدن عطر و انتشار تدریجی آن در طول روز کمک می‌کند.

منظور از نقاط نبض‌دار مچ دست‌ها، گردن، پشت گوش و خم آرنج است.

پس از زدن عطر، از مالیدن مچ دست‌هایتان به یکدیگر خودداری کنید، چون این کار می‌تواند اصطکاک ایجاد و مولکول‌های را عطر تجزیه کند و در نتیجه ماندگاری آن کمتر شود. بنابراین عطر را روی نقاط نبض‌دار اسپری و آن را به‌‌آرامی پخش کنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود. این به عطر کمک می‌کند تا روی پوست پهن شود و ماندگاری بیشتری داشته باشد و در نتیجه رایحه طبیعی‌تر و ملایم‌تری در طول روز منتشر کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۷ ژوئن ۲۰۲۴