رویترز:‌ سه قدرت اروپایی در نامه‌ای به شورای امنیت موارد نقض توافق هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را شرح دادند

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی از مشاهده نامه‌ای به تاریخ دوشنبه ۱۴ خرداد خبر داد که در آن سه قدرت اروپایی، بریتانیا، فرانسه و آلمان، جزئیات عدول ایران از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام را برای شورای امنیت سازمان ملل متحد تشریح کرده‌اند.

در این نامه که به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (مصوب کننده برجام) اشاره می‌کند، تهدید مستقیمی به بازگشت تحریم‌ها نشده است. با این حال، یادآوری شده که این قطعنامه در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ منقضی می‌شود.

نامه تروئیکای اروپایی به تاریخ ۱۴ خرداد، به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره می‌کند که «پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، از جمله افزایش ذخایر و نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده» را «ناقض برجام» دانسته است.

بنا بر این گزارش، هدف از نامه این سه کشور افزایش فشار بر جمهوری اسلامی در شورای امنیت و فراهم کردن زمان برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک پیش از انقضای سازوکار بازگشت تحریم‌ها در سال آینده عنوان شده است.

جمهوری اسلامی اما در نامه‌ای جداگانه، موضع اروپا را رد کرده و خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌ها را عامل اصلی اقدامات خود می‌داند.

رویترز نوشت که تلاش بریتانیا، فرانسه و آلمان برای افزایش فشار بر تهران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مشهود بوده است. آن‌ها با وجود تردیدهای آمریکا، قطعنامه‌ای انتقادی را علیه جمهوری اسلامی در آژانس به تصویب رساندند.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات، معتقد است این نامه ممکن است زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌ها باشد، هرچند تأکید می‌کند که راه‌حل دیپلماتیک همچنان امکان‌پذیر است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، قرار است گزارش جدید خود را درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ روز ۲۴ ژوئن به شورای امنیت ارائه کند.

نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۵ خرداد، ابراز تاسف کرد که تصمیم حکومت ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای مرتبط با برجام و حذف تجهیزات نظارتی برجامی، تلاش‌های آژانس را تضعیف کرده است.

لورا هولگیت تاکید کرد که جمهوری اسلامی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای انباشت اورانیوم با غنای بسیار بالا ندارد و اقداماتش با رفتار سایر کشورهای غیرهسته‌ای عضو معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در تضاد است.

هولگیت همچنین ادعاهای تهران مبنی بر ممانعت واشنگتن از بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی را رد کرد و گفت در سال ۲۰۲۲ قراردادهای قابل اجرایی روی میز بود که ایران آن‌ها را با خواسته‌های غیرقابل قبول پاسخ داد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

این شورا، که سی و پنج کشور عضو آن هستند، در قطعنامه خود از ایران خواسته است گام‌های همکاری با آژانس را، که بازوی نظارتی سازمان مل در امور هسته‌ای است، با سرعت بیشتری بردارد و تصمیم اخیرش را برای منع ورود بازرسان باتجربه لغو کند.

۲۰ کشور به این قطعنامه رای موافق دادند، ۱۲ کشور دیگر رای ممتنع دادند، و تنها روسیه و چین با آن مخالفت کردند.

شورای حکام ۱۸ ماه پیش نیز با صدور قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی را ملزم کرده بود در مورد ذرات اورانیوم کشف‌شده «با منشأ انسانی» در مکان‌هایی که فعالیت هسته‌ای در آنها پیشتر به آژانس اطلاع داده نشده بود،‌ با تحقیقات آژانس همکاری کند.

تنش‌ها با جمهوری اسلامی پس از حمله گروه تروریستی حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر و حملات دیگر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به اهداف غربی افزایش یافته است. تهران همچنین برنامه هسته‌ای خود را تسریع کرده و توانایی نظارتی آژانس را محدود کرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۷ ژوئن ۲۰۲۴