پلمب دفتر ترکیش‌ ایرلاین در تهران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری

در پی انتشار اخباری مبنی بر پلمب دفتر هواپیمایی ترکیه، ترکیش‌ ایرلاین، در تهران به دلیل «عدم رعایت حجاب»، دادستان تهران در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ حکم قضایی در این مورد صادر نشده است.»

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در واکنش به این خبر با تأیید «پلمب» این دفتر اعلام کرد که دلیل این اتفاق «درگیری» کارکنان با مأموران پلیس بوده است.

روز دوشنبه گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر پلمب دفتر ترکیش ایرلاین به دلیل تن ندادن کارمندان این شرکت به حجاب اجباری منتشر شد.

به گفته تسنیم، پس از مراجعه مأموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی به دفتر هواپیمایی ترکیش ایرلاین برای اخطار اولیه دربارهٔ «عدم رعایت حجاب» از سوی کارکنان آن، کارکنان این شرکت هواپیمایی با مأموران پلیس درگیر شده‌اند.

تسنیم با طرح این ادعا که هیچ واحد صنفی برای بار اول به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری پلمب نمی‌شود، دلیل این پلمب را درگیری با مأموران عنوان کرده است.

بنابر گزارش تسنیم، این دفتر روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه بازگشایی و فک پلمب می‌شود.

پلمب دفتر هواپیمایی ترکیه در حالی صورت گرفت که به گفته ابراهیم سوزنچی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز دوشنبه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، نسبت به برقراری روابط حسنه در دوران ریاست‌جمهوری او ابراز امیدواری کرده بود.

او در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، با اشاره به اینکه پلمب دفتر هواپیمایی ترکیه درست در همین روز صورت گرفت، نوشته است: «اردوغان زنگ زده و یکساعت با رئیس جمهور منتخب صحبت کرده که انشاءلله روابط رو حسنه کنیم. همین امروز اماکن رفته دفتر ترکیش ایرلاین رو به دلیل حجاب پلمپ کرده؛ حتما تصادفی بوده.»

این اتفاق در حالی رخ داده است که آقای پزشکیان در مناظره‌ها و اظهارنظرهای دوران تبلیغات انتخابات به‌صراحت از طرح موسوم به «نور» نیروی انتظامی برای بازگرداندن گشت‌های ارشاد و سخت‌گیری درباره حجاب اجباری انتقاد کرده بود.

با این حال، مخالفان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گفتند او اختیارات کافی برای پایان دادن به برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری را نخواهد داشت.

از زمان بروز اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» و موج فراگیر مخالفت زنان با حجاب اجباری، گزارش‌های متعدد از پلمب ده‌ها مرکز خرید، مغازه، مرکز تفریحی و گردشگری، کافه و حتی کتابفروشی به دلیل حضور زنان بدون حجاب اجباری منتشر شده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۰ جولای ۲۰۲۴