گزارش هفت مورد زن‌کشی و یک اسیدپاشی به زنان در کمتر از یک هفته

در هفته‌ای که گذشت رسانه‌های رسمی و گروه‌های حقوق بشری دست‌کم هفت مورد زن‌کشی و یک مورد اسیدپاشی به زنان را گزارش کردند. براساس این گزارش‌ها هفت مرد در بجنورد، میاندوآب، پاوه، سنندج، تالش و مشهد جان هفت زن را که شش تن از آن‌ها همسران این مردان بودند، گرفتند و مردی در تهران به روی یک زن و دو فرزندش اسید پاشید.

روزنامه همشهری از یک زن‌کشی به‌دست مردان در بجنورد خبر داده است. این قتل روز شنبه ۱۶ تیرماه اتفاق افتاده است. همشهری آنلاین به نقل از مقصود رستگار، رئیس پلیس آگاهی استان خراسان شمالی نوشت مأموران نیروی انتظامی بعد از پیگیری خبری از وقوع یک درگیری و به‌دنبال آن بررسی دوربین‌های مداربسته، متوجه شده‌‌اند یک مرد زنش را با سلاح گرم به قتل رسانده و متواری شده است. جزئیاتی از هویت قاتل و مقتول اعلام نشده است. رئیس پلیس آگاهی خراسان شمالی در ادامه از بازداشت مرد متهم و کشف یک قبضه سلاح کلت از او خبر داده و گفته که این مرد انگیزه خود را از کشتن زنش «اختلافات خانوادگی» بیان کرده است.

«اختلافات خانوادگی» عنوانی‌ست که مقام‌ها و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی برای تقلیل خشونت مرگبار علیه زنان به یک «اختلاف» و خودداری از به‌کار بردن عنوان خشونت خانگی و خشونت مبتنی بر نفرت از زنان به‌کار می‌برند.

وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو جمعه ۲۲ تیر گزارش کرد شوهر سمیرا کاشیان، زن ۲۵ ساله دارای دو فرزند و اهل میاندوآب از توابع آذربایجان غربی، روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر او را با ضربات چاقو کشته است. نام متهم به قتل اعلام نشده و مشخص نیست که آیا او دستگیر شده یا نه. این گزارش درباره انگیزه قتل نیز توضیحات بیشتری ارائه نداده است.

هه‌نگاو هم سه‌شنبه ۱۹ تیر هم نوشت شوهر یک زن ۲۹ ساله به نام مرضیه غلام‌پور، اهل شهرستان بجنورد از توابع استان خراسان شمالی این زن را با شلیک گلوله مقابل دیدگان فرزند خردسالش کشته است. تاریخ این قتل ۱۶ تیر اعلام شده است. برمبنای گزارش هه‌نگاو و به نقل از یک منبع مطلع، شوهر مرضیه غلام‌پور به این دلیل که این زن از او درخواست طلاق کرده، جان او را مقابل خانه والدینش و در برابر چشمان کودکش گرفته است.

هه‌نگاو در هفته‌ای که گذشت همچنین قتل زنی را که تاریخ آن به ۱۴ فروردین سال جاری برمی‌گردد، گزارش کرده است. برمبنای این گزارش فرشاد ازکات در این روز در یک سانحه ساختگی بیان امری، همسر ۳۶ ساله باردارش را که در هفتمین ماه بارداری قرار داشت به همراه کودک دو ساله‌اش به قتل رسانده است. او پس از گذشت سه ماه اعتراف کرده که زن باردار و کودک دو ساله را که داخل خودروی سواری بودند از یک سرازیری به داخل آب سد داریان شهرستان پاوه رها کرده است. این زن و فرزندش بر اثر خفگی جان خود را از دست داده‌اند.

افشای این قتل به مرگ مادر این زن منجر شده است. طبق گزارش هه‌نگاو صدری شریفی، مادر بیان امیری اهل بخش شاهو در شهرستان روانسر با شنیدن خبر این اعتراف دچار حمله قلبی شده و جان سپرده است.

در هفته گذشته «انجمن حقوق بشر کردستان» هم از قتل یک زن به‌دست شوهرش پس از درخواست طلاق خبر داد. برمبنای گزارش این انجمن شوهر یک زن سنندجی به نام نرمین، پس از درخواست طلاق از سوی زن و به دلیل «اختلاف‌‌های خانوادگی» او را به طرز فجیعی کشته است. پلیس مرد متهم به قتل را که نام او نامشخص است بازداشت کرده است.

رسانه «صدای شهریور» نیز روز چهارشنبه ۲۰ تیر نوشت شوهر زنی به نام مرضیه افسرده او را روز سه‌شنبه ۱۹ تیر کشته و بعد از گرفتن جان این زن او را به دار آویخته است.

روزنامه خراسان هم در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ تیر منتشر شد، از بازداشت یک مرد ۵۰ ساله‌ در مشهد خبر داد که یک زن بی‌سرپناه ۳۵ ساله را به دلیل حسادت به قتل رسانده است. او که خود نیز به اعتیاد دچار است درباره دلیل این قتل گفته: «یک روز به طور اتفاقی او را در وسط شمشادهای بزرگراه فجر دیدم که با چند معتاد دیگر در حال مصرف مواد مخدر است. این بود که غیرتی شدم و او را به قتل رساندم». تاریخ این زن‌کشی نامشخص است.

علاوه بر خبرهای زن‌کشی، رسانه رکنا خبر اسیدپاشی به یک زن در تهران را منتشر کرد. مرد متهم به اسیدپاشی که در یکی از شهرهای جنوبی ایران بازداشت شده ادعا کرده که این زن با او رابطه خارج از ازدواج داشته است. او گفته به‌دلیل حسادت و دیدن پیام‌های شخص دیگری در گوشی زن و همچنین این‌که این زن می‌خواسته به این رابطه پایان دهد، از او «انتقام» گرفته و به‌ روی او اسید پاشیده است. نام مرد متهم به اسیدپاشی اعلام نشده. نام زن «فرناز» اعلام شده و در این گزارش به این‌که او بعد از اسیدپاشی چه وضعیتی دارد اشاره نشده است.

رکنا به نقل از مرد متهم نوشت: مدتی هم او با من صحبت نمی‌کرد و قصد داشت ارتباطش را با من تمام کند و این مسئله مرا آزار می‌داد. نمی‌توانستم این موضوع را فراموش کنم. چند روزی جواب تلفن‌هایم را نمی‌داد تا اینکه تصمیم گرفتم از او انتقام بگیرم. حالم خوب نبود و دائم خودخوری می‌کردم. به بازار ناصرخسرو رفتم و یک بطری یک لیتری اسید تهیه کردم. روز حادثه حوالی ساعت ۸ شب می‌دانستم که فرناز فرزندانش را از کلاس زبان می‌آورد. در همان نزدیکی مغازه موبایل‌فروشی بود که چندین بار با هم رفته بودیم. به همراه دختر و پسرش در مغازه موبایل‌فروشی بود. من او را صدا کردم که با هم صحبت کنیم و مشکلمان حل شود اما با وی بحثم شد و بطری اسید را از جیبم درآوردم و فقط قصد ترساندن وی را داشتم که او با دست زیر بطری زد و مقداری اسید روی فرناز و دخترش و من پاشیده شد. در حال ترک محل بودم که پسرش به من حمله‌ور شد و من هم مقداری از اسید را به سمت او ریختم.

به‌رغم این ادعا، نیروی انتظامی این مرد را با اتهام اسیدپاشی به فرناز و فرزندانش دستگیر کرده است.

سالانه تعداد نامعلومی از زنان در سراسر ایران به‌دست مردان نزدیکشان به قتل می‌رسند. بر اساس خبرهای رسمی منتشرشده از سوی رسانه‌ها، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه ۱۴۰۲، دست‌کم ۱۰۰ زن و دختر به بهانه‌های مختلف توسط مردان خانواده به قتل رسیده‌اند. از ابتدای فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز دست‌کم ۲۳ زن و دختر توسط «همسر، پدر، برادر و خواستگار سابق خود» به قتل رسیدند. غالب این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی و همچنین در واکنش به شوریدن زنان علیه خشونت مردسالارانه صورت می‌گیرد.

نام و تصویر قاتل یا قاتلان غالباً گزارش نمی‌شود.

قوانین ایران با تصویب مجازات‌های سبُک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی و قتل‌های موسوم به «ناموسی» نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران بازی می‌کنند. مقام‌ها و رسانه‌های رسمی تحت عنوان «اختلاف‌های خانوادگی» بر نقش تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان و عادی‌سازی خشونت به زنان در خانواده و محیط خانه سرپوش می‌گذارند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۷ جولای ۲۰۲۴