قیمت انواع گوشی تلفن همراه تا ۴۰ درصد افزایش یافت

توقف تخصیص ارز ترجیحی واردات تلفن‌های همراه زیر ۶۰۰ دلار در کنار افزایش تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، قیمت همه انواع تلفن‌های همراه را به‌شدت افزایش داد.

حسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل اتاق اصناف گفت، به‌طورمثال گوشی‌هایی که پیش‌تر حدود هشت میلیون تومان قیمت داشتند حالا تا حدود ۱۱ میلیون تومان گران‌ شده‌اند.

به گفته این فعال اقتصادی، از حدود ۱۵۰ روز پیش ارز نیمایی که به واردات گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار اختصاص پیدا می‌کرد متوقف شد و این اقدام افزایش چشمگیر قیمت‌ انواع گوشی را در بازار در پی داشت.

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل اتاق اصناف به خبرگزاری ایلنا گفت که تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار نیز افزایش یافته و به همین دلیل قیمت برخی از این گوشی‌ها از جمله آیفون ۱۳ که قبلا حدود ۳۸ میلیون تومان بود به ۵۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

به‌رغم اینکه مسئولان دولتی ادعای تولید داخلی تلفن‌های همراه را به‌تناوب مطرح می‌کنند، رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف این ادعا را تلویحا رد کرد و گفت که چیزی به عنوان تولید داخل هنوز محقق نشده است.

به‌گفته سادات حسینی، تلفن‌های همراهی که تحت عنوان تولید داخل عرضه می‌شوند، مونتاژ قطعاتی‌اند که به احتمال زیاد از چین وارد می‌شوند و فقط نرم‌افزار آن‌ها در داخل کشور نصب می‌شود.  

افزایش دوباره قیمت تلفن‌های همراه در حالی است که اوایل خردادماه نیز قیمت همه ‌انواع گوشی‌های همراه افزایش یافته بود. این اتفاق پس از آن افتاد که سازمان گمرک، حدود دو سال پس از ممنوعیت واردات و «رجیستری» گوشی‌های آیفون ۱۴ و بالاتر در ایران با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد که از این پس واردات گوشی‌ آیفون ۱۳ و پایین‌تر ممنوع خواهد شد.

خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون نه‌تنها به افزایش قیمت محصولات نشان تجاری اپل منجر شد که قیمت تلفن‌های همراه دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داد.

شهریورماه گذشته مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن، گفته بود که ممانعت از خروج ارز و اقدام متقابل دربرابر تحریم‌های آمریکا از دلایل ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا است.

در نقطه مقابل، فعالان بازار می‌گویند که ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون اقدامی برای انحصاری‌کردن بازار موبایل و بالا بردن قیمت آن در داخل کشور است.

برخی دیگر نیز نگرانی جمهوری اسلامی از اتصال گوشی‌های آیفون به اینترنت ماهواره‌ای را دلیل ممنوعیت واردات آیفون می‌دانند. پیش‌تر جلیل رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس، تایید کرده بود که در ممنوعیت واردات آیفون مافیای موبایل نقش دارد و اینترنت ماهواره‌ای «بهانه» است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ جولای ۲۰۲۴