بیانیه رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آتش‌بس غزه؛ واشینگتن به رژیم ایران هشدار داد

رهبران آمریکا، قطر و مصر با اعلام آماده شدن توافق آتش‌بس غزه، خواستار از سرگیری فوری مذاکرات مربوط به جزییات توافق شدند و از دو طرف خواستند که توافق را نهایی و اجرای آن را به سرعت آغاز کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، در این بیانیه مشترک که شامگاه پنجشنبه ۱۸ مرداد منتشر شد، از اسرائیل و گروه افراطی حماس خواسته‌اند که پنجشنبه آینده، ۲۵ مرداد، مذاکرات را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

رهبران آمریکا، قطر و اسرائیل که کشورهای میانجی در مذاکرات دستیابی به آتش‌بس غزه هستند در بیانیه مشترک خود گفته‌اند: «اکنون چارچوب توافقنامه روشن شده و فقط جزییات اجرا باقی مانده است».

ساعتی پس از انتشار این بیانیه مشترک دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که این کشور در پاسخ به «پیشنهاد ایالات متحده و میانجی‌ها»، هیاتی را به مذاکرات پنجشنبه آینده اعزام می‌کند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل، مکان مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

گروه افراطی حماس هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.

جنگ غزه از ۱۵ مهر سال گذشته آغاز شد که حماس با یورش به خاک اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۰ نفر دیگر را به گروگان گرفت.

اسرائیل در پاسخ به این یورش عملیات نظامی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های بیمارستانی زیر نظر حماس تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

مذاکرات مربوط به توافق آتش‌بس غزه مدت‌هاست که بدون نتیجه مانده و فشارها برای از سرگیری آن رو به افزایش بوده است.

طی ده ماه جنگ غزه، تنها یک آتش‌بس یک هفته‌ای در آذرماه سال گذشته برقرار شد که در جریان آن گروه افراطی حماس ۱۰۵ گروگان را آزاد کرد و حدود ۲۴۰ زندانی فلسطینی نیز از سوی اسرائیل آزاد شدند.

جزییات چندانی از توافق جدید آتش‌بس منتشر نشده است. طرحی که کلیات آن چند ماه پیش از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اعلام شد شامل سه مرحله بود که با آزادی تعدادی از گروگان‌ها و خروج محدود اسرائیل از غزه آغاز می‌شد.

بیانیه مشترک رهبران آمریکا، قطر و مصر در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ها در منطقه، به ویژه پس از کشته شدن اسماعیل هنیه و فؤاد شُکر، از مقام‌های ارشد گروه‌های نیابتی ایران، در تهران و بیروت به اوج رسیده و جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان از «قطعی بودن» انتقام علیه اسرائیل سخن گفته‌اند.

در همین حال رسانه‌ها گزارش داده‌اند که یک مقام ارشد دولت جو بایدن به ایران درباره پیامدهای حمله به اسرائیل هشدار داده و تاکید کرده است که «هیچ مبنای مشروعی برای حمله نظامی ایران به اسرائیل وجود ندارد».

وی اظهار داشت: «این احساس الان به نوعی وجود دارد که انگار ایران حق حمله نظامی به اسرائیل را دارد ولی ما چنین منطقی را رد می‌کنیم.»

این مقام آمریکایی که در گزارش رسانه‌ها نام او ذکر نشده با تاکید بر این که ایالات متحده خود را برای هر احتمالی آماده کرده است، گفت: «ما نیروهای بسیار زیادی در منطقه مستقر کرده‌ایم و از جمله جنگنده‌های اف‌-۲۲ ما امروز به منطقه رسیدند… هر آن‌چه بتوانیم انجام می‌دهیم تا مانع این حمله شویم یا در برابر چنین حمله‌ای دفاع کنیم و به ایران نشان بدهیم که راه بهتری نیز به نسبت حمله نظامی وجود دارد.»

او سپس هشدار داد که پیامدهای حمله مستقیم ایران به اسرائیل «می‌تواند بسیار جدی باشد؛ از جمله برای ایران و اقتصاد ایران که می‌دانم دولت جدید آنها نگران آن است».

این مقام آمریکایی همچنین تایید کرد که اندکی پیشتر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در جلسه با لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، در جریان آخرین تحولات منطقه قرار گرفت و دو طرف درباره «استقرار نظامی آمریکا برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر حمله احتمالی ایران» رایزنی کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ اگوست ۲۰۲۴