متا از تلاش هکرهای وابسته به رژیم ایران برای نفوذ به واتس‌اپ مقامات آمریکا خبر داد

شرکت متا اعلام کرد تلاش‌های مشکوک گروه هکری وابسته به ایران برای هک کردن حساب‌های واتس‌اپی چند مقام دولت‌های فعلی و قبلی آمریکا را شناسایی و خنثی کرده است.

این شرکت که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ است، روز جمعه دوم شهریور اعلام کرد این گروه هکری همان گروهی است که ماه گذشته متهم به نفوذ سایبری به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، شده بود.

به نوشته یادداشت وبلاگی متا، این هکرها احتمالا تلاش کرده‌اند به حساب‌های واتس‌اپ مقام‌های دولت‌های جو بایدن و دونالد ترامپ، روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا، نفوذ کنند.

این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که سه نهاد اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند ایران در پشت حملات اخیر سایبری به ستادهای انتخاباتی در این کشور بوده است.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، ۲۰ مرداد خبر داد که هکرهای وابسته به حکومت ایران به مکاتبات داخلی این ستاد دست یافته‌اند.

پس از آن نیز گزارش‌هایی درباره تلاش چند ماه قبل همین هکرها برای نفوذ سایبری به ستاد انتخاباتی بایدن – هریس منتشر شد.

شرکت متا در یادداشت جدید خود اقدامات مشکوک هکرها را «دسته‌ای کوچک و احتمالا در جهت فعالیت مهندسی اجتماعی در واتس‌اپ» توصیف کرده و افزوده است که آنها خود را از پشتیبانی فنی سرویس‌هایی مانند گوگل، یاهو و ای.اُ.اِل جا می‌زدند.

بنابر این گزارش، فعالیت‌های مشکوک در واتس‌اپ ابتدا از سوی کاربران گزارش شد و پس از آنکه شواهدی مبنی بر به خطر افتادن حساب‌های هدف هکرها به دست نیامد حساب این کاربران مشکوک بسته شد.

متا فعالیت‌های اخیر را به گروه «ای‌پی‌تی ۴۲»، گروهی که گفته می‌شود وابسته به نهادهای اطلاعاتی و نظامی در داخل ایران است، نسبت داده است.

هفته گذشته نیز شرکت گوگل از تلاش‌های ایران برای نفوذ سایبری به کارزارهای انتخاباتی جو بایدن، کامالا هریس و دونالد ترامپ خبر داده و به گروه «ای‌پی‌تی ۴۲» اشاره کرده بود.

قبل از آن هم کارشناسان مایکروسافت اعلام کرده بودند که هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند به حساب یک «مقام عالی‌رتبه» در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نفوذ کنند.

بنابر برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که در بیانیه هفته گذشته سه نهاد اطلاعاتی بازتاب یافت، حکومت ایران این دوره از انتخابات آمریکا را دارای اهمیت می‌داند و با تلاش‌های سایبری نه در پی ایجاد اختلاف در جامعه آمریکا، بلکه به دنبال شکل دادن به نتیجه انتخابات با توجه به تاثیری است که می‌تواند بر امنیت ملی ایران داشته باشد.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد حدود دو هفته پیش گزارش‌ها درباره تلاش سایبری ایران برای نفوذ به ستادهای انتخاباتی آمریکا را رد کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ اگوست ۲۰۲۴