آغاز اعتصاب عمومی در اسرائیل؛ نتانیاهو علیه اعتصاب به «دادگاه عالی کار» شکایت کرد

پس از یک شبانه‌روز اعتراضات گسترده در اسرائیل به دنبال کشف جسد شش گروگان کشته شده به دست گروه افراطی حماس در غزه، اعتصاب عمومی بر اساس فراخوان اتحادیه پرقدرت کارگری و کارمندان این کشور از روز دوشنبه، ۱۲ شهریور، آغاز شد.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، شش گروگان را «زمان کوتاهی» پیش از رسیدن ارتش اسرائیل در شامگاه شنبه این هفته به تونلی در رفح کشته است.

این رویداد بر جامعه اسرائیل که ماه‌هاست در انتظار توافق آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها بوده اثر عمیقی گذاشته است.

همزمان با آغاز اعتصاب عمومی که با هدف فشار بر دولت اسرائیل به راه افتاده است، نخست ‌وزیر و وزیر دارایی اسرائیل در مخالفت با این اقدام عمومی صبح دوشنبه با ارائه شکوائیه به «دادگاه عالی کار و کارگران» در اسرائیل خواهان صدور حکم فوری برای جلوگیری از آغاز اعتصاب شدند.

بنیامین نتانیاهو و بتسال‌ئل اسموتریچ در شکوائیه خود به «دادگاه عالی کار» نوشته‌اند، اعتصاب برای شرایطی است که حقی در کار و از کارگران سلب شده باشد و اعتصاب اعلام شده کنونی دارای انگیزه سیاسی است.

همزمان، گروهی از انجمن‌های مردمی حامی دولت نیز صبح روز دوشنبه با ارائه شکوائیه‌های دیگر به «دادگاه عالی کار» اعتصاب اعلام شده را «غیر دموکراتیک» نامیده و خواهان توقف آن شدند.

به‌رغم این مخالفت‌ها، به دستور آرنون َبَر-‌داوید، رئیس «هیستدورت»، اتحادیه کارگری و کارمندان، اعتصاب هم‌اکنون در اسرائیل آغاز شده است.

صبح دوشنبه، فرودگاه بن‌گوریون که اصلی‌ترین فرودگاه این کشور است، پروازهای نشست و برخاست را متوقف کرد، قطار شهری در اورشلیم از کار بازماند، «اِگِد» شرکت بزرگ خطوط اتوبوس بین شهری و داخل شهری اخلال در کار خود را اعلام کرد، مراکز بزرگ خرید درهای خود را باز نکردند، رستوران‌ها در مراکز بزرگی مانند تل‌آویو بسته ماند و با پیوستن اتحادیه معلمان به اعتصاب، تحصیل در مدارس ابتدایی و راهنمایی متوقف شد. کودکستان‌ها نیز از کار بازماندند. پیشتر از اول سپتامبر، ۱۱ شهریور، که سال تحصیلی جدید در اسرائیل آغاز شد، مدارس دبیرستانی به دلیل اعتصاب دبیران بسته بودند.

همزمان شهرداری‌های اورشلیم، اشدود، نتانیا، اشکلون، نهاریا و چند شهر بزرگ دیگر از پیوستن به اعتصاب خودداری کرده‌اند.

رئیس «هیستدروت» روز یک‌شنبه در پی دیدار با نمایندگان خانواده‌های گروگان‌های باقی‌مانده در دست گروه افراطی حماس، به رسانه‌ها گفت اتحادیه کارگری در ۱۱ ماه جنگ غزه از هر نوع دخالت خودداری کرده، اما در پی کشته شدن شش جوان اسرائیلی در دست حماس، اتحادیه دیگر نمی‌تواند اعمال قدرت نکند.

آقای برداوید یک‌شنبه شب نیز در تجمع اعتراضی پرشمار در تل‌آویو گفت اعتصاب به این دلیل شروع می‌شود تا این جمله ثابت شود: یهودی هرگز یک یهودی دیگر را به حال خود رها نمی‌کند و ما ضامن جان همدیگر هستیم.

رئیس «هیستدروت» تأکید کرده که دولت اسرائیل باید راهکار بازگرداندن بقیه گروگان‌ها را پیش از آن‌که شمار بیشتری از آن‌ها کشته شوند، نهایی و ارائه کند.

این اتحادیه هشدار داده که اعتصابات روز دوشنبه ممکن است سرآغاز اعتصابات گسترده و فلج کردن اداره کشور باشد.

مادران گروگان‌ها در حالی که رئیس «هیستدروت» سخن می‌گفت، از فرط تأثر اشک می‌ریختند؛ به نظر می‌رسد آنها اعلام اعتصاب از سوی «هیستدروت» را آخرین چاره برای کوشش‌های گسترده خود در ۱۱ ماه اخیر می‌دانند تا دولت اسرائیل را به تن دادن به توافق نهایی وادار کنند.

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس یک‌شنبه شب خبر تلاش واشینگتن برای ارائه یک پیشنهاد واسط «نهایی» را تایید کرد.

این وب‌سایت گزارش داد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و برت مک‌گورک، نماینده ویژه جو بایدن در امور خاورمیانه، این موضوع را در گفت‌وگوی آنلاین یک‌ساعته با خانواده هفت گروگان آمریکایی نزد حماس به آنها اطلاع داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو متهم است که با افزودن شرایط جدید به طرح توافق مانع قبول آن از طرف گروه حماس شده و عملا راه توافق برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را سد کرده است.

شمار اسرائیلی‌هایی که در تجمع‌های اعتراضی یک‌شنبه شب در تل‌آویو و شهرهای دیگر این کشور با هدف وادار کردن دولت به پذیرش توافق نهایی تبادل گروگان‌ها شرکت کردند، بیش از ۷۰۰ هزار نفر برآورد شد.

همزمان، هزاران تن در آیین خاکسپاری گروگان‌های کشته شده شرکت کردند. این آیین‌ها ضمن اعتراضات عمومی روز دوشنبه نیز ادامه دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ سپتامبر ۲۰۲۴