آغاز عملیات زمینی هدفمند ارتش اسرائیل علیه حزب‌الله در جنوب لبنان

ارتش اسرائیل در ساعات اولیه صبح روز سه‌شنبه از آغاز عملیات زمینی «هدفمند و محدود» علیه حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد، نیروهایش از ساعاتی قبل عملیات محدود و هدفمند بر اساس داده‌های اطلاعاتی را آغاز کرده‌اند و در آن مواضع مرتبط با حزب‌الله و زیرساخت‌های این گروه شبه‌نظامی را هدف می‌گیرند. این عملیات با حمایت نیروی هوایی و توپخانه ارتش انجام می‌شود.

واشینگتن‌پست پیش‌تر به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل به واشینگتن اطلاع داده که برای عملیات زمینی محدود علیه حزب‌الله در لبنان برنامه‌‌ریزی کرده و این عملیات به زودی آغاز می‌شود. بر اساس این گزارش، این عملیات در مقایسه با جنگ سال ۲۰۰۶، محدودتر خواهد بود. سی‌ان‌ان هم به نقل از دو منبع از ورود نیروهای ویژه اسرائیل (کماندوها) به داخل لبنان خبر داده و آن را زمینه‌ساز حمله زمینی توصیف کرده بود.

یونیفیل: حمله زمینی اسرائیل نقض تمامیت ارضی لبنان است

رویترز نوشت که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفیل) می‌گویند که ارتش اسرائیل قصد خود را برای انجام تهاجمات زمینی محدود به لبنان به آن‌ها اعلام کرده است.

یونیفل در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود تحولات کنونی در لبنان، نیروهای حافظ صلح در موقعیت خود باقی مانده‌اند.

در این بیانیه از همه بازیگران خواسته شده است که از اقدامات تشدید کننده درگیری‌ها پرهیز کنند.

یونیفل می‌گوید: «هر گونه عبور از مرز لبنان نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و نقض قطعنامه ۱۷۰۱ (شورای امنیت سازمان ملل) است.»

یک مقام اسرائیلی: آمریکا با افشای طرح‌های عملیات زمینی، نیروهای ارتش اسرائیل را به خطر انداخت

یک مقام ارشد اسرائیلی آمریکا را متهم کرد که با افشای طرح‌های عملیات زمینی اسرائیل در لبنان، سربازان ارتش اسرائیل را به خطر انداخته است. این مقام مسئول در صحبت با کان نیوز، افشای اطلاعات مربوط به اقدامات اسرائیل را «خطرناک» خواند و افزود که آنها نیروهای اسرائیلی را در معرض خطر قرار می‌دهند.

این مقام اسرائیلی گفت: «این اقدام، با وجود اینکه ایالات متحده از این عملیات حمایت می‌کند، انجام شد، اما برای ما واضح است که ایالات متحده نگران است – و بنابراین آنها کارهایی برای محدود کردن عملیات ما انجام داده‌اند.»

این مقام همچنین گفت: «هیچ مذاکره دیپلماتیکی با لبنان قبل از پایان عملیات وجود نخواهد داشت».

حزب‌الله: به پایگاه اطلاعاتی ارتش اسرائیل در مرکز اسرائیل حمله کردیم

حزب‌الله مسئولیت شلیک موشک به مرکز اسرائیل را بر عهده گرفت و گفت که موشک‌های «فادی-۴» را به پایگاه گلیوت در نزدیکی هرزلیا، محل استقرار واحد ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل و مقر موساد پرتاب کرده است.

تایمز اسرائیل نوشته است که دو نفر در این حمله به شدت زخمی شدند و تحت مداوا هستند.

ارتش اسرائیل: حزب‌الله قصد داشت حمله‌ای مشابه «هفتم اکتبر» انجام دهد

در حالی که اسرائیل عملیات زمینی را علیه حزب‌الله لبنان آغاز کرده است، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای به زبان انگلیسی گفت که این حزب‌الله قصد داشت از روستاهای نزدیک مرز برای «زمینه‌سازی برای تهاجم به سبک ۷ اکتبر به خانه‌های اسرائیل» استفاده کند.

او گفت: «حزب‌الله روستاهای لبنانی در کنار روستاهای اسرائیلی را به پایگاه‌های نظامی برای حمله به اسرائیل تبدیل کرده است».

هاگاری گفت که حزب‌الله قصد داشت «به اسرائیل حمله کند، به جوامع اسرائیلی حمله کند و مردان، زنان و کودکان بی‌گناه را قتل عام کند. آن‌ها این طرح را «غلبه جلیل» نامگذاری کرده بودند.»

هاگاری به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد که بر اساس آن حزب الله از حضور نظامی در جنوب رودخانه لیتانی که در حدود ۳۰ کیلومتری از مرز جنوبی لبنان قرار دارد، منع شده است.

هاگاری گفت: «۱۸ سال پس از قطع‌نامه ۱۷۰۱، حزب الله بزرگترین ارتش غیردولتی جهان و جنوب لبنان مملو از تروریست‌ها و سلاح‌های حزب الله است.»

وی با تاکید بر اینکه جنگ اسرائیل با حزب‌الله است و نه کشور لبنان، گفت: «اگر کشور لبنان و جهان نتوانند حزب‌الله را از مرز ما دور کنند، چاره‌ای جز این نداریم که خودمان این کار را انجام دهیم».

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان دیروز گفت که بیروت آماده اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ و استقرار ارتش لبنان در جنوب رودخانه لیتانی است.

حوثی‌ها: با پهپاد تل‌آویو و ایلات را هدف قرار دادیم؛ اسرائیل: بر فراز مدیترانه سرنگونشان کردیم

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها در یک سخنرانی تلویزیونی مدعی شد که امروز شورشیان یمنی مواضع نظامی اسرائیل در تل آویو و ایلات را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار دادند.

به نظر می‌رسد این ادعا مربوط به حمله پهپادی باشد که نیروی هوایی اسرائیل اوایل صبح امروز بر فراز دریای مدیترانه در ده‌ها کیلومتری غرب سواحل اسرائیل رهگیری کرد.

ارتش اسرائیل می‌گوید کماندوها و چتربازان بخشی از حمله زمینی هستند

آویخای آدرایی، سخنگوی عرب زبان ارتش اسرائیل گفت که نیروهای لشکر ۹۸ اسرائیل، از جمله کماندو، چترباز و تیپ‌های زرهی، «فعالیت‌های هدفمند و مشخصی را در منطقه جنوب لبنان آغاز کرده‌اند».

آدرایی در پستی در شبکه‌های اجتماعی که شامل یک کلیپ ویدئویی از عملیات شبانه نیروهای اسرائیلی به منظور آمادگی برای تهاجم بود، نوشت: «یگان‌ها در چند هفته گذشته برای حمله زمینی به لبنان آماده می‌شدند.»

لوید آستین درباره عواقب حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل هشدار داد

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای درباره گفت‌و‌گوی تلفنی لوید آستین با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت بر ایستادگی آمریکا در کنار اسرائیل برای دفاع از خود در مقابل جمهوری اسلامی، حزب‌الله لبنان، حماس، حوثی‌ها و دیگر «سازمان‌های تروریستی» تحت حمایت جمهوری اسلامی تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است، ایالات متحده آماده دفاع از نیروهای خود و شرکایش در مقابل تهدید‌های جمهوری اسلامی و سازمان‌های تروریستی مورد حمایتش است و وزیر دفاع درباره پیامدهای حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل هشدار داده است.

وزیر دفاع آمریکا از حمله اسرائیل به زیرساخت حزب‌الله در مرز لبنان حمایت کرد

ساعتی پس از آغاز حمله «هدفمند» اسرائیل به زیرساخت حزب‌الله در جنوب لبنان، لوید آستین اعلام کرد با همتای اسرائیلی خود در زمینه لزوم از بین بردن زیرساخت حزب‌الله در امتداد مرز لبنان هم‌نظر است. لوید آستین گفت، با اظهارات یوآو گالانت در زمینه اینکه حزب‌الله نباید بتواند حمله‌ای مشابه حمله هفتم اکتبر حماس در اسرائیل انجام دهد، موافق است.

سخنگوی کاخ سفید اظهارات بایدن را درباره آتش‌بس در لبنان تعدیل کرد

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به خبرنگاران از لزوم آتش‌بس در لبنان گفته بود، کرین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه سعی کرد اظهارات بایدن را تعدیل کند. او تاکید کرد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و آمریکا «هدف استراتژیک» اسرائیل در عملیات جاری در لبنان را درک می‌کند. او تاکید کرد که اسرائیل حق دارد از خود در مقابل حزب‌الله و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران دفاع کند.

آمریکا برای بازدارندگی در مقابل ایران چند هزار سرباز بیشتر به خاورمیانه اعزام می‌کند

به گزارش واشینگتن‌پست، پنتاگون با هدف ایجاد بازدارنگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش و جلوگیری از گسترده‌تر شدن جنگ در منطقه، چند هزار نیروی مضاعف به خاورمیانه اعزام می‌کند.

به گفته سخنگوی پنتاگون، هزاران نیرو و واحد‌های دفاع هوایی به تجهیزات نظامی و نیروهای کنونی آمریکا در منطقه ملحق خواهند شد.

بلینکن: جهان بدون «تروریست وحشی» نصرالله امن‌تر است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با «تروریست وحشی» خواندن رهبر حزب‌الله گفت که جهان و خاورمیانه بدون حسن نصرالله امن‌تر است. او تاکید کرد، دیپلماسی بهترین راه برای برقراری ثبات در منطقه است.

مجری تلویزیون دولتی سوریه در حمله اسرائیل در دمشق کشته شد

صفا احمد، مجری تلویزیون دولتی سوریه و از چهره‌های نزدیک به بشار اسد و مدافع رئیس‌جمهوری سوریه در جریان حمله‌های دوشنبه شب در پایتخت این کشور کشته شد. برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که چند حمله در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در محله المزه دمشق انجام شده که دیدارهای نمایندگان سپاه پاسداران و حزب‌الله در آن جریان داشته است.

وقوع انفجار‌ در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در دمشق همزمان با عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان

همزمان با عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه حزب‌الله در جنوب لبنان، گزارش‌هایی از وقوع انفجارهای متعدد در پایتخت سوریه و در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در دمشق منتشر شده است. در یکی از تصاویر خودرویی وسط خیابان در محله المزه در جنوب غربی دمشق هدف حمله قرار می‌گیرد و منفجر می‌شود. باتوجه به نوع حمله، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال هدفمند بودن آن برای حذف یک شخص خاص مطرح است. تصاویری نیز از انفجار ساختمانی در دمشق منتشر شده است.

سی‌ان‌ان: نیروهای اسرائیلی مدت طولانی در جنوب لبنان نمی‌مانند

سی‌ان‌ان به نقل از مقامات اسرائیل گزارش داد، عملیات زمینی جاری در جنوب لبنان که حمله‌های هدفمند علیه حزب‌الله توصیف شده است، با هدف حذف تهدید‌های فوری در مناطق مرزی لبنان علیه شمال اسرائیل انجام می‌شود. براساس این گزارش، اسرائیل قصد ماندن در لبنان را ندارد و حضور طولانی‌مدت در لبنان منتفی است. سی‌ان‌ان می‌گوید، اما همچنان مدت حضور نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان و مدت این عملیات روشن نیست.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ اکتبر ۲۰۲۴