ارتش اسرائیل: ۲۰ شهرک لبنان فوراً تخلیه شود؛ وزیر دفاع آمریکا به ایران هشدار داد

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه از ساکنان بیش از ۲۰ ناحیه در جنوب لبنان خواسته است تا بلافاصله منطقه را ترک کنند.

منابع ارتش اسرائیل گفته‌اند که این هشدار مربوط به حدود ۳۰ دهکده در این نواحی می‌شود که ارتش اسرائیل خواستار جابه‌جایی فوری ساکنان آنها به پشت رود «الاولی» است تا در تبادل آتش «و استفاده حزب‌الله از ساکنان به عنوان سپر انسانی» آسیب نبینند.

این در حالی است که نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان روز سه‌شنبه هشدار داد که هرگونه عبور از مرز به معنای نقض حاکمیت لبنان خواهد بود.

از سویی دیگر، وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت که «عملیات زمینی اسرائیل در لبنان، تلاشی غیرقانونی برای اشغال است که حاکمیت ارضی لبنان را نقض می‌کند و این عملیات باید فوراً متوقف شود و اسرائیل از لبنان عقب‌نشینی کند.»

چتربازان، تکاوران و یگان‌های زرهی اسرائیل در آغاز تهاجم زمینی به جنوب لبنان، حملاتی را انجام دادند که به درگیری‌های شدید با شبه‌نظامیان حزب‌الله منجر شده است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود نوشت که این حمله اسرائیل امنیت و ثبات کشورهای منطقه را نیز تهدید می‌کند و «احتمال زیادی» وجود دارد که موج جدیدی از مهاجران از این درگیری‌ها شکل بگیرد. این وزارتخانه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا «اقدامات لازم» را بر اساس قوانین بین‌المللی انجام دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ اکتبر ۲۰۲۴