آخرین اخبار؛ حمله حزب‌الله به حیفا و حمله اسرائیل به مواضع حزب الله

روزنامه تندرو «کیهان» به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند «در کمتر از ۱۰ دقیقه تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کند».

این روزنامه در شماره روز دوشنبه ۱۶ مهر خود در ارتباط با اظهارات رهبران اسرائیل در خصوص واکنش به حمله موشکی ایران، نوشت: «قبل از این‌که هواپیماهای اسرائیل بخواهند فاصله دو تا سه ساعتی تل‌آویو- تهران را طی کنند و به آسمان ایران برسند، موشک‌های ایران در کمتر از ۱۰ دقیقه تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهند کرد».

شلیک ۱۸۱ فروند موشک بالستیک ایران به اسرائیل در شامگاه ۱۰ مهر و همچنین پرتاب ۳۱۳ موشک بالستیک، کروز و پهپاد انفجاری در بامداد ۲۵ فروردین به سوی خاک اسرائیل، آسیب مالی جزئی وارد کرده و به مرگ هیچ اسرائیلی منجر نشده است.

حمله شامگاه ۱۰ مهر جمهوری اسلامی تنها به کشته شدن یک کارگر فلسطینی در شهر اریحا در نتیجه اصابت پوکه موشک ایران به سر او منجر شد.

ارتش اسرائیل تأیید کرده که دومین حمله ایران خسارت اندکی به سازه‌هایی در دو پایگاه هوایی «نواتیم» و «تل‌نوف» وارد کرد اما به «هیچ نیروی نظامی و هواپیمایی» آسیب نزده است. بقیه موشک‌ها توسط سامانه دفاع هوایی «حتص ۳» که ویژه مقابله با موشک‌های دوربرد است، رهگیری شدند.

رسانه‌های اسرائیل گفته بودند ایران در حمله دهم مهر از مهم‌ترین موشک‌هایی که در زرادخانه‌اش دارد، استفاده کرد.

معلوم نیست موشک‌هایی که روزنامه کیهان مدعی توان «نابودی تل‌آویو و حیفا در ۱۰ دقیقه» شده است، از چه نوعی هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۱۴ مهر گفت اقدام اخیر ایران «سنگین‌ترین حمله موشکی تاریخ» بود و اسرائیل به آن پاسخ خواهد داد.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که حداقل چهار پرتابه از نوار غزه به خاک اسرائیل شلیک شده است.

این حملات درست دقایقی پس از آن رخ داد که اسرائیل رسماً برای یادبود حملات هفتم اکتبر پارسال مراسمی برگزار کرد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «پس از آژیرهایی که در ساعت ۶:۳۱ بامداد در چندین روستای نزدیک به نوار غزه به صدا درآمد، چهار پرتابه شناسایی شد که از جنوب نوار غزه عبور کردند. سه پرتابه توسط نیروی هوایی اسرائیل رهگیری شدند و یک راکت که سقوط کرده بود در یک منطقهٔ باز شناسایی شد».

شاخه نظامی گروه افراطی حماس نیز اعلام کرد موشک‌هایی به سمت جنوب اسرائیل به سمت «تجمعات دشمن» در گذرگاه رفح، گذرگاه کرم شالوم و کیبوتص حولیت در نزدیکی مرز با غزه شلیک کرده است.

گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که تهدید «فوری» ناشی از قصد حماس برای شلیک موشک را نیز خنثی کرده و «علاوه بر این، شب گذشته، نیروی هوایی و توپخانه ارتش اسرائیل اهدافی را در مرکز نوار غزه که تهدیدی برای سربازان اسرائیلی فعال در آن منطقه بودند، مورد حمله قرار دادند».

پلیس اسرائیل بامداد دوشنبه اعلام کرد که حزب‌الله شهر حیفا را هدف حملات موشکی خود قرار داده و رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش دادند که این حملات دست‌کم ۱۰ مجروح بر جای گذاشته است.

حزب‌الله در اطلاعیه‌ای گفته که یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل در جنوب حیفا را با موشک «فادی ۱» هدف قرار داده است. گزارش رسانه‌ها حاکی از اصابت دو موشک به حیفا است.

به گفته پلیس اسرائیل، چندین ساختمان بر اثر این حملات آسیب دیده‌اند و مجروجان حادثه نیز به به بیمارستان‌های اطراف منتقل شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حال بررسی این موضوع است که چرا سامانه دفاع ضدموشکی این کشور نتوانست پرتابه‌های فرود آمده در حیفا را رهگیری کند.

ارتش این کشور از سوی دیگر خبر داد که جت‌های جنگی آن شامگاه یکشنبه «مقرهای اطلاعاتی حزب‌الله» و همچنین «مراکز فرماندهی و زیرساخت‌های نظامی» این گروه را هدف حمله قرار دادند.

اطلاعیه ارتش اسرائیل می‌گوید که زرادخانه‌های حزب‌الله در اطراف بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفته و انفجارهای ثانوی نیز تایید می‌کند که حزب‌الله تسلیحات خود را در این مناطق ذخیره کرده بود.

اسرائیل در آستانه سالگرد جنگ کنونی نوار غزه، بمباران شمال این ناحیه محاصره‌شده و جنوب لبنان را تشدید کرد که در یک مورد آن، حمله به مسجدی در غزه دست‌کم ۱۹ کشته بر جای گذاشت.

یک سال پس از حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که طبق آمار مقامات اسرائیلی هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت، ارتش این کشور جبهه جدیدی را علیه حزب‌الله لبنان گشوده است، گروهی که از آغاز جنگ غزه به طور روزانه با اسرائیل در نقاط مرزی تبادل آتش داشت.

ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که اسرائیل در شامگاه یکشنبه حملات خود به حومه بیروت را از سرگرفته و آسمان شهر از نور افتجارهای پیاپی روشن شده است. یک روز قبل از این، منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت صحنه شدیدترین بمباران اسرائیل بود.

خبرگزاری دولتی لبنان از بیش از ۳۰ حمله در طول شامگاه یکشنبه خبر داد. ارتش اسراییل تایید کرد که نقاطی را در نزدیکی بیروت هدف قرار داده است.

اسرائیل هفته گذشته پس از سلسله حملاتی که منجر به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب الله و بسیاری از فرماندهان ارشد این گروه شد، عملیات زمینی محدودی را در جنوب لبنان آغاز کرد.

در حملات اسرائیل دست‌کم هزار و ۴۰۰ شهروند لبنان از جمله غیرنظامیان، پزشکان و شبه‌نظامیان حزب الله کشته شده‌اند و ۱.۲میلیون نفر نیز از خانه‌های خود گریخته و آواره شده‌اند. اسرائیل می گوید قصد دارد حزب‌الله را از مرز خود بیرون کند تا ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

گزارش‌ها حاکی است که از سویی اسرائیل مسجدی در نوار غزه را که آوارگان فلسطینی به آن پناه برده بودند، هدف قرار داد. بر اساسا آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است،حمله به این مسجد که در نزدیکی بیمارستان اصلی شهر دیرالبلاح در مرکز غزه واقع شده است، دست‌کم ۱۹ کشته بر جای گذاشت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ اکتبر ۲۰۲۴