آلبرتو فرناندز “پرونیست” رئیس جمهور آرژانتین شد

در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین کاندیدای اپوزیسیون آقای آلبرتو فرناندز با آوردن آرای بیشتر رئیس‌جمهور کنونی ماوریسیو ماکری را شکست داد.
با شمارش ٩٠ درصد آراء آلبرتو فرناندز ٤٨ درصد آراء را بدست آورده در حالی که ماوریسیو ماکری (رئیس جمهور کنونی) تنها موفق به کسب ٤١ درصد آراء گردیده است. با این ترکیب آراء انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین به دور دوم نخواهد رفت. در این انتخابات حدود ٣٤ میلیون آرژانتینی حق رای داشتند.

در طول سال‌های گذشته رئیس‌جمهور کنونی بمرور محبوبیتش را از دست داده بود. در عین حال آرژانتین با یک بحران عمیق اقتصادی دست به گریبان است. سال گذشته این کشور ٥٧ میلیارد دلار کمک اضطراری از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده بود. این اوضاع هم‌زمان بود با برنامه‌های صرفه‌جوئی و ریاضت اقتصادیی که ماوریسیو ماکری معتقد است میوه آن هنوز باید چیده شود. او کوشیده بود با شعار “بله، ما می‌توانیم موفق شویم” اعتماد مردم را دوباره بدست آورده و برنامه‌هایش را ادامه دهد. اما به نظر می‌رسد کاسه صبر مردم آرژانتین لبریز شده است.

در این انتخابات آلبرتو فرناندز نه تنها خود را بعنوان یک “پرونیست” معرفی کرده بود بلکه کریستینا کیرشنر (رئیس جمهور ٢٠٠٧ – ٢٠١٥)، که به دلیل اتهامات رشوه‌خواری برکنار شده بود، را هم در کنار خود داشت. جالب توجه اینکه کریستینا کیرشنر خود را بعنوان جانشین اویتا پرون (Evita Perón) جا زده است. اویتا پرون همسر رئیس‌جمهور خوان پرون بود، که در سال‌های ٤٠ بعنوان مدافع مردم فقیر شهرت یافته بود. او تا زمان فوتش در سن ٣٣ (١٩٥٢) به این حمایت ادامه داده بود.

ماوریسیو ماکری دقیقا می‌خواست به فاجعه اقتصادی حاصل شده از برنامه‌های پرونیست‌ها پایان دهد. حالا نتیجه انتخابات او را مجبور می‌کند صحنه را ترک نماید. تورم اقتصادی در آرژانتین اکنون ٥٥ درصد است، یعنی ١٥ درصد بیشتر از دوره ریاست جمهوری کیرشنز در سال ٢٠١٥. ذخیره ارزی آرژانتین بخاطر فرار سرمایه از کشور و بدهکاری بخاطر وام‌های خارجی که به ١٠٠ میلیارد یورو می‌رسد، بشدت پائین آمده است.

آرژانتین نشان داده است که در دوران بحران اقتصادی اغلب به “پرونیسم” (peronisme) برمی‌گردد. از سال ١٩٤٦به این طرف آرژانتین نیمی از دوران خود را با رئیس‌جمهورهای پرونیست سر کرده است. حالا فرناندز و کیرشنر بعنوان یک جفت می‌خواهند دوباره طناب قدرت در آرژانتین را بدست بگیرند.

منبع: روزنامه پرتیراژ هلند، فولکسکرانت (de Volkskrant)، ٢٨ اکتبر ٢٠١٩
ترجمه از خبرگاه