آتش‌سوزی در کالیفرنیا دهها هزار نفر را آواره کرد

با ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های ایالت کالیفرنیا، مقامات محلی از حدود ۵۰ هزار نفر خواسته اند سکونت‌گاه‌های خود را ترک کنند. این آتش‌سوزی در شمال مکزیک قربانی هم گرفته است. دستور تخلیه خانه ها برای بخشی از ساکنان شهرستان سونوما، در شمال کالیفرنیا و منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو و مناطق هیلدسبرگ و ویندسور صادر شده است.

این منطقه که پوشیده از جنگل و تاکستان است در ۱۲۰ کیلومتری شمال سان‌فرانسیسکو واقع شده و بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع آن درگیر آتش‌سوزی مهیبی است که به دلیل ادامه وزش بادهای شدید بیم گسترش آن می‌رود.

به گفته مقامات محلی آتش‌سوزی تا بامداد یکشنبه، پنجم آبان (۲۷ اکتبر) دست‌کم ۴۹ ساختمان را ویران کرده و ۲۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان دیگر را تهدید می‌کند. هم اکنون حدود دو هزار نفر برای مهار آتش و کمک به ساکنان محل تلاش می‌کنند.
در همین حال برخی از حدود ۴۰ هزار نفری که به خاطر نزدیک شدن آتش‌سوزی در جنوب کالیفرنیا سکونت‌گاه‌های خود را ترک کرده بودند از روز شنبه به خانه های خود بازگشته اند. گفته می‌شود هنوز خطر سرایت آتش‌سوزی ۱۰ هزار ساختمان در این منطقه را تهدید می‌کند.

آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف سانتا کلاریتا، حدود ۵۰ کیلومتری شمال لس آنجلس روز پنجشنبه دستکم ده واحد مسکونی را ویران کرد. در این منطقه حدود ۱۸ کیلومتر مربع در آتش سوخته و خاکستر شده است.
تا شامگاه شنبه در مورد کشته یا مجروح شدن کسی در شمال و جنوب کالیفرنیا گزارشی منتشر نشده بود. در جریان آتش‌سوزی‌هایی که همزمان در بخش‌های از مکزیک رخ داده سه نفر جان خود را از دست داده و چهار نفر مجروح شده اند.

شرکت برق و گاز پاسیفیک (PG&E) روز جمعه اعلام کرد که به دلیل بالا بودن خطر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها برق بخش بزرگی از شمال کالیفرنیا را به طور موقت قطع می‌کند. این شرکت روز شنبه اعلام کرد که ۹۴۰ هزار نفر از ساکنان منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو و کوه‌های سیرا درگیر قطع برق هستند و این تعداد حدود ۹۰ هزار نفر بیشتر از برآوردهای اولیه است. با شدت گرفتن وزش باد این نگرانی وجود دارد که تاسیسات برق‌رسانی آسیب ببینند و شاخه های شکسته درختان باعث قطع کابل و ایجاد آتش‌سوزی شوند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹