ادامه نا آرامی ها در بولیوی: پیوستن پلیس به تظاهر کنندگان

دو هفته پس از شروع تظاهرات در بولیوی اینک مأمورین پلیس در شهرهای مختلف این کشور نیز به تظاهرکنندگان پیوسته اند. در شهرهای سانتاکروز و کُچابامبا عده ای پلیس همراه تظاهرات کنندگان راهپیمائی کرده و یا از بالکن‌های ادارات پلیش با برافراشتن پرچم ظاهر می‌شوند. آنها در لا پاز (La Paz) پایتخت بولیوی، با در دست داشتن پرچم ملی بولیوی با استقبال گرم ساکنین پایتخت روبر شدند.

همچنین شنبه بعداز ظهر (دیروز) گارد محافظ کاخ ریاست جمهوری پست‌های خود را ترک کرد. در آن زمان مورالس در کاخش حضور نداشت. خط و مشی دهندگان حکومت بخاطر پیشگیری و از ترس بروز اتفاقات از ساختمان‌ها بیرون رفتند. به این خاطر تظاهر کنندگان مدتی با درهای بسته کاخ ریاست جمهوری روبرو گردیدند. مأمورین پلیس به رسانه های محلی گفته اند که مورالس باید استعفا دهد در غیر اینصورت او کشور را در وضعیت مشابهی مانند ونزوئلا خواهد کشانید.

مورالس در تویتی از “گروههای خشونت طلب” سخن می‌گوید که متصل به جریانی هستند که قصد کودتا علیه او را دارند. او معتقد است که دموکراسی در خطر است و از هوادانش خواسته است که بطور مسالمت آمیز از اجرای قانون اساسی دفاع کنند.

در پایان ماه اکتبر گذشته مورالس بعنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. تعداد آرای به نفع او، ١٠ درصد بالا تر از آرای رقیبش آقای مِسا، گردید و نتیجه این شد که انتخابات به دور دوم نخواهد کشید. اما مخالفین مورالس او را به دستکاری و تقلب در نتایج انتخابات متهم می‌کنند، چرا که در زمان شمارش آراء کمیسیون مربوطه ناگهان بمدت یک‌روز کارش را تعطیل نمود و سپس به یک‌باره آرای به نفع مورالس زیاد شد.

جامعه بین المللی نگرانی خود را از روند این انتخابات و ناآرامی های ناشی از آن را اعلام کرده اند.

منبع: یایت رادیو تلویزیون کشوری هلند (NOS)
ترجه و تنظیم از خبرگاه