دست‌آورد ما از نبرد با آمریکا

ميلاد آقائی

          در هفته‌ای که گذشت، خبر سرنگون شدن هواپیمای MQ-4C Triton جایی نزدیکی کوه مبارک تا تنگه هرمز، می‌رفت تا به درگیری جنگی میان ایران و آمریکا بیانجامد.

پنتاگون برخورد را در بلندای شش‌هزار و هفتصد متری بر فراز آب‌های بین‌المللی نشان داده است، در حالی که پدافند سپاه این برخورد را در درون مرز ایران می‌داند.

نقشه‌ای که پنتاگون نقطه‌ی برخورد را نشان داده است.

نقشه‌ای که جواد ظریف در آن محل برخورد را نشان داد.

          سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز کرده که جنگ‌افزار به کار رفته سامانه پدافندی سوم خرداد است. این سامانه که گمان می‌رود همان موشک‌های سام بوک۲ باشد، از رادار آرایه فازی با موشک‌هایی با برد تا پنجاه کیلومتر (اطلاعات دقیقی از این سیستم پدافندی در دسترس نیست) کاربری می‌کند. درست بودن یا نبودن این ادعا می‌تواند بخش‌های تاریکی از این پرونده را روشن کند. اینکه چرا آمریکا باید پهپاد خود را یک‌راست به سوی پدافند برد کوتاهی که امواج رادار آن به آسودگی از سوی این پرنده شناسایی می‌شود، بفرستد، مایه‌ی شگفتی است. اما با همه‌ی دودلی‌ها این رویداد می‌رفت تا کشورمان را درگیر نبردی با بزرگترین قدرت جنگنده جهان نماید. نبردی با تلفات فراوان و آینده‌ای گنگ. نگرانی‌هایی جدی که با توییت‌های رییس‌جمهور ترامپ روشن شد. برنامهای تلافی جویانه برای آماج قرار دادن سه نقطه در ایران که میتوانست تا ۱۵۰ کشته روی دستمان بگذارد که گویا چند دقیقه مانده به انجام، کنار گذاشته شده است.

جنگ نیابتی یا رویارویی یکراست

همان‌گونه که سپاه پاسداران برای فشار بر آمریکا، اسراییل و عربستان، نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله، حماس و انصارالله را به کار می‌گیرد، این گمان در مورد رویارویی با پهپاد آمریکایی هست که این نه یک درگیری ساده میان نیروهای پدافند، بلکه آغازی برای یک نبرد نیابتی میان راستای چین، کره شمالی و ایران با همکاری روسیه بر علیه آمریکا باشد. برای نمونه در نبرد نیابتی میان حماس و اسراییل، توانایی موشک‌های سپاه در شکافتن گنبد آهنین با افزایش تراکم آتش‌باری سنجیده شد. همچنین کشمکش میان یمن به نیابت از جمهوری اسلامی وعربستان سعودی  بدون اینکه دو کشور در نبردی با هزینه‌های سرسام‌آور مالی و جانی رویاروی یکدیگر باشند، با قربانی نمودن مردم یمن در جریان است. در این میان بیشترین هزینه را کشور یمن پرداخت می‌کند که گروه‌های دست نشانده ای در آن به جای دنبال کردن منافع ملی یمن، دست به نبردی به سرانجام و با منافعی گنگ و ناپیدا با عربستان سعودی می‌پردازند. در مورد حزب‌الله لبنان و حماس نیز به همین گونه است. این روش در دیگر کشورهای جهان نیز اجرا شده است. افغانستان درگیر نبرد با شوروی شد و نیروهای نیابتی آمریکا، آسیب‌های جدی به ارتش سرخ وارد آوردند و نگذاشتند پشتونستان و بلوچستان ساخته شود و دسترسی به آب‌های اقیانوس هند برای شوروی به بار بیاید. این به قربانی شدن افغانستان انجامید. در مورد ویتنام و دیگر کشورهایی که زمین بازی درگیری‌های نیابتی شدند نیز همین روند و سرانجام دیده می‌شود. بخش یکسان در همه‌ی نبردهای نیابتی همین بیهوده بودن نبرد کشور نایب (Proxy) در راستای به دست آوردن سود است که این بخش به روشنی در رویارویی ایران و آمریکا نیز به چشم می‌خورد.

رویکرد هوشمندانه

جلوگیری از آلوده نمودن کشور و مردم ایران به جنگ سرد گسترده آمریکا و چین از خوش‌ اقبالی‌هایی بوده است که بدون اینکه بدانیم، به دست آوردیم. اندازه درگیری آمریکا با جمهوری اسلامی بسیار کوچک‌تر از کشمکش بزرگ و گرانی که میان آمریکا و چین در جریان است می‌باشد. از سوی دیگر وارد شدن به جنگی که فرماندهان آن نه سرداران پشمالوی سپاه در خلیفه‌گری تهران، بلکه جنگجویان ارتش سرخ چین با انبوهی از جنگ‌افزارهایی که برای رویارویی و به چالش کشیدن توان رزمی آمریکایی‌ها آماده شده‌اند، اشتباهی بسیار بزرگ و استراتژیک برای آمریکا می‌توانست باشد.
در ادامه‌ی این زنجیره رویدادها، ترامپ به جمهوری اسلامی هشداری جدی فرستاده است تا دست از رفتارهای تنش‌آفرین و برهم زدن سامان جهانی بردارد.

فرجام راه

 جمهوری اسلامی به خاطر تحریم‌های کمر شکن به آرامی در حال جان باختن است و آمریکا نیز نیاز به هزینه‌ای بیش از این ندارد. تا هنگامی که تحریم‌ها توانسته‌اند ناتوان سازی سپاه و بی‌بنیه شدن گروه‌های عروسکی آن را به خوبی انجام دهند، رویارویی نظامی که به آسودگی می‌تواند زمین بازی و درگیری با چین و روسیه بشود، خردمندانه نیست و آمریکا پایفشاری برای انجام پاسخهای واکنشی و تند به جمهوری اسلامی ندارد.

در این میان ما کنشگران راه سکولار دموکراسی نیز بستری یافتیم تا به دور از نگرانی فرو افتادن میهن گرامی‌مان در جنگی خانمان سوز، همچنان از اهرم تحریم‌هایی که جمهوری اسلامی را ناتوان نموده است، برای از بین بردن آخرین تکیه‌گاه‌های آخوندی بهره‌برداری کنیم و با یک جنبش اجتماعی گسترده برای دگرگونی سیاسی، خطر جنگ و نابودی را برای همیشه از ایران گرامی‌مان دور نماییم.

میلاد آقایی
شنبه یکم تیر‌ماه ۱۳۹۸

خبرگاه

خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ایرانیان