بیانیه تروئیکای اروپایی: ایران با نقض برجام دیپلماسی را به مخاطره می‌اندازد

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز جمعه در بیانیه ای مشترک ایران را متهم کردند که با نقض تهدات خود در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ روند دیپلماسی را به «مخاطره» انداخته است. بیانیه مشترک پاریس، لندن و برلین در حالی صادر می شود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه گذشته اجرای تعهدات هسته ای ایران را شرط بازگشت کشورش به برجام و لغو تحریم ها دانسته بود. سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام در بیانیه روز جمعه خود آورده اند که ایران «فرصت» پدید آمده برای «دیپلماسی هسته ای» را زیر سوال برده است.

ادامه ◄

عملیات احداث واحد سوم نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه آغاز شد

هادی بیگی‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از انعقاد قراردادهای ساخت فاز دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر با روسیه خبر داد و طول این دو قرارداد را به ترتیب ۸ و ۱۰ سال اعلام کرد و گفت که پی‌ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر در حال انجام است و تسطیح زمین محل احداث واحد سوم این نیروگاه نیز آغاز شده است.

ادامه ◄

مذاکرات پنهانی ایران با یاران بایدن؛ فیگارو تایید می‌کند و ظریف انکار

جورج مالبرونو، خبرنگار باسابقه روزنامه فیگارو که حوزه کاری سه دهه اخیرش تحولات خاورمیانه بوده است، روز سه شنبه، با انتشار یک مقاله در این روزنامه چاپ پاریس مدعی شد که مقامات ایرانی بطور مخفیانه در سه هفته گذشته با چند مسئول حوزه سیاست خارجی دولت بایدن بر سر برنامه هسته ای ایران در واشنگتن دیدار و گفتگو کرده اند.

ادامه ◄

پرونده پرواز مرگبار هواپیمای اوکراینی؛ آیا همچنان ناگفته‌هایی باقی است؟

ساعت ۶:۱۲ دقیقه صبح ۱۸ دی ۱۳۹۹ را نشان می‌داد که هواپیمای متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین در صبحی متفاوت از صبح‌های روزهای قبل از باند پرواز فرودگاه امام خمینی تهران به سمت کی‌یف به پرواز درآمد اما این پرواز هیچگاه به مقصد نرسید و با دو موشک پدافند هوایی سپاه در همان دقایق اولیه سرنگون شد. خانواده‌های قربانیان این پرواز یک‌سال پس از این حادثه مرگبار می‌گویند همچنان به دنبال حقیقت ماجرا هستند، سپس در پی اجرای عدالتند و در گزینه آخر دنبال غرامت می‌روند.

ادامه ◄

واکنش جو بایدن به ترور محسن فخری‌زاده و تاثیر آن در مواجهه با تهران

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در گفتو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به سوالات گوناگونی در حوزه سیاست داخلی، همه‌گیری کرونا و سیاست خارجی و نحوه مواجهه با ایران پاسخ داد.
وی در بخش مربوط به سوالات در حوزه سیاست خارجی ابتدا به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران اشاره و تصریح کرد که دشوار است که بگوید این ترور مواجهه وی با تهران را چقدر پیچیده خواهد کرد.

ادامه ◄

نخستین نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پا پیش گذاشت

حسین دهقان، وزیر دفاع کابینه نخست حسن روحانی و مشاور فعلی رهبر ایران در حوزه صنایع دفاعی با انتشار گفتگویی ویدیویی رسما خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد.

ادامه ◄

واکسن جدید کرونا را چه کسی اول می‌زند و نوبت بقیه کی می‌شود؟

اعلام کشف واکسن کرونا با کارآمدی ۹۰ درصد به دست شرکت فایزر آمریکا و بایونتک آلمان همزمان که امید را در دل جهانیان زنده کرده، پرسش‌های بسیاری را هم برانگیخته است.

۵۰ میلیون دوز برای سال ۲۰۲۰ و ۱.۳ میلیارد دوز برای ۲۰۲۱. واکسن جدید کووید۱۹ هنوز به تولید انبوه نرسیده اما سفارش‌ها برای آن از هم اکنون در سرتاسر دنیا آغاز شده است. آمریکایی‌ها تا کنون ۶۰۰ میلیون دوز این واکسن را پیش‌سفارش داده‌ و گفته‌اند که کار واکسیناسیون را پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهند کرد.

ادامه ◄

جواد ظریف: ترامپ ۷۰ روز دیگر می‌رود ولی ما ماندنی هستیم!

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه در یک پیام توییتری خطاب به همسایگان جمهوری اسلامی نوشت: «ترامپ۷۰ روز دیگر رفته است و ما برای همیشه اینجا می‌مانیم.» وزیر امور خارجه ایران یک روز پیش از آن هم در توییتی به زبان عربی پیامی مشابه برای همسایگان این کشور فرستاده بود.

ادامه ◄

ترامپ: با ۷۱ میلیون رای قانونی رئیس جمهوری آمریکا هستم

رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده که در صورت به نتیجه نرسیدن دعواهای حقوقی در دادگاه‌ها ایالتی و فدرال باید ۲۰ ژانویه کاخ سفید را به جو بایدن،‌ رقیب دموکرات خود تحول دهد دقایقی پیش از اعلام نتیجه نهایی انتخابات از سوی رسانه‌های آمریکایی مدعی شد که با اختلاف آرا زیاد در این رقابت برنده شده است.

ادامه ◄

آیا پیشتازی ترامپ در چند ایالت‌ سرنوشت‌ساز ادامه می‌یابد؟

با ادامهٔ شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، نتیجهٔ آرای ایالت‌های سرنوشت‌ساز در حال روشن شدن است. بنظر میرسد بیش از هر زمان دیگری نتیجه نهایی کالج‌های الکترال در دست ایالتهای شمالی میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا باشد. هرچند دونالد ترامپ در هرسه ایالت پیشتاز است بایدن می‌گوید با اضافه‌شدن آرای پُستی به آرای شمارش شده، ورق به نفع او بر خواهد گشت.

ادامه ◄

در انتخابات آمریکا سناریوهای محتمل چیست؟

در این دوره از انتخابات به دلیل تعداد زیاد آرای ارسالی با پست احتمال اینکه نامزد پیشتاز در شب پس از رای گیری در نهایت برنده انتخابات نشود زیاد است. این در حالی است که رسانه ها در صورت رقابت تنگاتنگ دونالد ترامپ و جو بایدن در یک یا چند ایالت و همچنین عدم شمارش آرای ارسال شده با پست در این ایالت ها، احتمالا هیچ کدام از دو نامزد را برنده رای گیری اعلام نخواهند کرد. به این ترتیب احتمال اینکه یکی از دو نامزد بتواند در ساعات اولیه پس از رای گیری ۲۷۰ رای الکترال را به دست آورد کاهش می یابد.

ادامه ◄

نوبرانه!: نخستین دادگاه جرائم سیاسی پس از انقلاب

نخستین دادگاه رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی ایران پس از انقلاب، روز یکشنبه ۲۰ مهرماه با حضور هیأت منصفه در دادگاه کیفریِ یک استان تهران برگزار شد… اعضای هیأت منصفهٔ دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی در ایران، برخلاف دیگر کشورها، انتصابی و در تمامی دادگاه‌ها ثابت هستند. افزون بر این، وکلای مدافع نمی‌توانند خواستار تعویض اعضای هیأت منصفه بشوند و همچنین در ایران قاضی می‌تواند مخالف تصمیم هیأت منصفه رأی صادر کند.

ادامه ◄

جو بایدن و دونالد ترامپ؛ کلید قفل تحریم‌های اقتصادی ایران در دست کیست؟

نتیجهء انتخابات پيش روی امريکا کم و بیش بر زندگی ساکنان دور و نزدیک کره زمین اثر می‌گذارد، خصوصا در ایران که حکومت علاقه‌ای به مذاکره و تعامل با آمریکا ندارد و از طرفی فشار حداکثری دولت ترامپ معیشت اکثریت مردم ایران را با مشکل جدی مواجه کرده است. بر این مبنا بخش فارسی یورونیوز، پیامدهای احتمالی پیروزی هر یک از دو نامزد رقیب (دونالد ترامپ و جو بایدن) را که نوامبر امسال به مصاف یکدیگر می‌روند در موضوع رابطه با حکومت ایران و به طور مشخص چگونگی مواجهه با مذاکره و تحریم‌های اقتصادی، با کارشناسان در میان گذاشته است.

ادامه ◄

شهروند فرانسوی آزاد شده از ایران: بازجویی‌ها سورئالیستی بود!

رولاند مارشال، شهروند فرانسوی، در مورد بازجویی های خود می گوید: «بازجویی ها سورئالیستی بود. از من می خواستند متن هایی را که ۳۰ سال پیش نوشته بودم یا جلساتی را که ۲۰ سال پیش در آنها شرکت کرده بودم به یاد بیاورم. متهم به این بودم که برای سرویس های فرانسوی یا سیا کار می کنم. همه اینها برای من بی معنی بود.»

ادامه ◄

چند قدم تا عرضه واکسن کرونا به بازار فاصله است؟

سازمان ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اعلام کرد که آزمایش نخستین واکسن تولید شده برای مقابله با ویروس کرونا که از روز دوشنبه بر روی انسان آغاز شده، گام نخست برای بررسی بی‌خطر بودن این واکسن است و به منظور کسب اطمینان از کارآیی و اثربخشی آن، زمان و آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است.

ادامه ◄

عذرخواهی محمدجواد آذری جهرمی به خاطر انتشار یک تصویر جعلی در صفحه تویترش

محمدجواد آذری جهرمی، ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل انتشار یک تصویر جعلی در توییتر و معرفی آن به عنوان لباس فضانوردان ایرانی عذرخواهی کرد. آذری جهرمی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «هفته گذشته کار تبلیغی اشتباهی صورت گرفت و افکار عمومی نیز به آن واکنش نشان داد.» اشاره وزیر ارتباطات رژیم ایران به تصویر یک لباس جشن هالووین است که تقلیدی از لباس فضانوردی بود و او هفته گذشته آن را به جای لباس فضانوردان ایرانی در یک پست توییتری همرسان کرده بود. آقای آذری جهرمی گفت: «همان شب هم توضیح دادم که مساله چه بود اما باید بدون لکنت عذرخواهی کرد که انتخاب آن لباس، اشتباه رسانه‌ای بود. این کار اصل موضوع تصمیم ایران برای اعزام فضانورد را تحت الشعاع قرار داد و خبر را پوشاند. باید از دوستانی که در حوزه فضایی و اعزام فضانورد تلاش می‌کنند پوزش خواست.» انتشار این تصویر که[…]

ادامه ◄

شلیک دو موشک به گردشگری ایران؛ بررسی ابعاد شوک گرانی بنزین و سرنگونی هواپیمای مسافربری

مطابق اعلام مقام‌های رسمی، پس از ۳ برابر کردن قیمت بنزین توسط دولت، اقدام پدافند سپاه پاسداران در ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی شوک مضاعفی را بر صنعت گردشگری ایران وارد کرده است.

ادامه ◄