سرنوشت قره‌باغ خط قرمز ارمنستان است

امید به آتش‌بس بشردوستانه و پایان جنگ در منطقه ناگورنو-قره‌باغ روز پنجشنبه ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) با افزایش شمار کشته‌ها بین نیروهای درگیر کم‌رنگ‌تر شد.

رئیس جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه گفت اگر ارمنستان به «رفتار منفی» خود ادامه دهد، نیروهای مسلح کشورش کنترل تمام مناطق اطراف منطقه کوهستانی را به دست خواهند گرفت.

ارمنستان، جمهوری آذربایجان را که با ترکیه هم پیمان است متهم کرد علی‌رغم ترس از یک فاجعه انسانی اجازه عبور هواپیماهای حامل کمک‌های فوری را از حریم هوایی خود نمی‌دهد.

آتش‌بس با واسطه‌گری روسیه، روز شنبه گذشته با هدف مبادله زندانی‌ها و اجساد کشته‌ها اعلام شد اما از همان دقایق اولیه دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

از زمان جنگ دهه ۱۹۹۰ در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

با شکست آتش‌بس نگرانی‌هایی درباره امنیت خطوط انتقال گاز و نفت جمهوری آذربایجان به بازارهای بین‌المللی ایجاد شده است و از طرف دیگر نگرانی‌ها درباره درگیری ترکیه و روسیه نیز افزایش پیدا کرده است.

در صورت ورود ترکیه به مذاکرات میانجیگری که مدت‌ها از سوی روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا هدایت می‌شود، روند صلح می‌تواند آغاز شود

الهام علی‌اف 
رئیس جمهوری آذربایجان

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفت که «در صورت ورود ترکیه به مذاکرات میانجیگری که مدت‌ها از سوی روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا هدایت می‌شود، روند صلح می‌تواند آغاز شود.» وی افزود: «ترکیه در اینجا نقش دارد و این حق ترکیه است. از نظر تاریخی چنین بوده است.»

وی تصریح کرد که طرفدار راه‌حل نظامی نیست اما اگر ارمنستان جدول زمان‌بندی مشخصی را برای خروج از منطقه تعیین نکند، نیروهای آذربایجان می‌توانند هر پنج منطقه مهم ناگورنو-قره‌باغ را در اختیار بگیرند.

پیام توییتری الهام علی‌اف

وی همچنین شب گذشته در پیامی توئیتری اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان شش روستای منطقه قره‌باغ را آزاد کرده است.

پاشینیان: سرنوشت قره‌باغ خط قرمز است

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز گفت که کشورش آماده اجرای توافق‌نامه‌های آتش بس است اما تعیین سرنوشت برای قره‌باغ که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از کنترل جمهوری آذربایجان خارج شده است، «خط قرمز» است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد که وزرای خارجه روسیه و ترکیه تلفنی توافق کردند که راه‌حل صلح آمیز تنها گزینه است.

مقام‌های منطقه قره‌باغ گفته‌اند که از ۲۷ سپتامبر که دور تازه درگیری‌ها شروع شده است تاکنون ۶۰۴ نفر از پرسنل دفاعی منطقه کشته شده‌اند.

دادستانی کل جمهوری آذربایجان نیز روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) شمار تلفات غیر نظامی خود در درگیری‌های جدید را ۴۳ نفر اعلام کرد با این حال تاکنون جمهوری آذربایجان شمار تلفات جانی نظامیان خود را اعلام نکرده است.

دور جدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر (۶ مهر ) آغاز شد زمانی که باکو اعلام کرد ارمنستان مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را گلوله باران کرده است اما در مقابل ایروان نیز اعلام کرد که نیروهای آذربایجان حمله به منطقه ناگورنو-قره‌باغ را آغاز کرده و شهرک‌های منطقه‌ای را به توپ بستند.

ایران: درصورت تکرار اصابت راکت بی‌تفاوت نخواهیم ماند

از سوی دیگر همزمان با اصابت چند راکت دیگر به مناطق مرزی ایران سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که در صورت تکرار این موضوع، این نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهد ماند.

وی در عین حال ضمن تکذیب برخی شایعات مبنی بر اقدام متقابل از سوی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: «حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مرزی خط قرمز نیروهای مسلح کشورمان به شمار می رود و در صورت تکرار اینگونه گلوله پراکنی ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

برگرفته از سایت فارسی یورونیوز
۲۵ مهر ۱۳۹۹ – October 16th, 2020