سریال باخت‌های والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳

در واپسین دیدار از هفته دوم لیگ ملت‌ها، تیم ملی والیبال ایران در شهر روتردام و با حضور پُر تعداد تماشاگران ایرانی و هلندی، سه بر دو مغلوب میزبان شد.

ایران در روزی پر نوسان و فاقد ثبات، ست اول را به راحتی بُرد اما ست دوم را به همان راحتی از دست داد. در هر دو ست، تیم‌های بازنده در امتیاز ۱۶ متوقف شدند.

ایران با بردن ست سوم، برای دومین بار در این مسابقه پیش افتاد اما مجدداً با افت شدید، در ست چهارم از امتیاز هفدهم فراتر نرفت. ست سرنوشت‌ساز پنجم نیز ۱۵ بر ۱۰ به سود شاگردان روبرتو پیازا رقم خورد.

هفته دوم برای شاگردان بهروز عطایی با برد آغاز شد اما سپس سه باخت پیاپی را از سر گذراندند. لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ تا پایان دور هشتم، ضعیف‌ترین فصل برای ایران در تاریخ مسابقات به شمار می‌رود.

پس از توقف مقابل ژاپن، لهستان، اسلوونی، ایتالیا و آمریکا، هلند هم به جمع رو به افزایش برندگان ایران پیوست. نتیجه‌ای که هلند را در رده هشتم نگه داشت.

ایران اگرچه فعلاً در رده دهم است اما هفته دوم را با جایگاه نازل یازدهم یا دوازهم به پایان خواهد رساند، زیرا در بازی‌های باقی مانده از این هفته، فرانسه و کانادا که هر کدام دو برد دارند به مصاف هم می‌روند. فرانسوی‌ها یک بازی هم با برزیل در پیش دارند.

ایران برای دیدارهای هفته سوم راهی آناهایم آمریکا می‌شود تا چهار بازی آخر خود را در برابر فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا برگزار کند که هم‌اکنون به ترتیب در رده‌های یازدهم، سیزدهم، پنجم و پانزدهم قرار دارند.

نمر عبدالعزیز با کسب ۲۶ امتیاز مقابل ایران بهترین بازیکنان زمین بود. تلاش‌ها و تهمیدات عطایی و شاگردانش برای مهار او بی‌ثمر ماند. بنی توئینسترا هم ۲۰ امتیاز به دست آورد.

امین اسماعیل‌نژاد ضمن جمع‌آوری ۲۱ امتیاز، بار دیگر ستاره ایران بود. هر چند باز هم هنرنمایی او برای به پیروزی رساندن تیمش بی‌ثمر ماند.

ژاپن در ادامه طوفان مهار ناپذیرش، آرژانتین را تسلیم کرد تا با کسب هشتمین برد پیاپی، ضمن رقم زدن مقتدرانه‌ترین شروع در تاریخ لیگ ملت‌ها، کماکان بدون باخت در صدر جدول بایستد.

نبرد روتردام، چهارمین جدال تیم‌های ملی ایران و هلند بود. ملی‌پوشان ایران فقط یک برد برابر این تیم به دست آورده‌اند و سه پیروزی پیاپی نصیب هلندی‌ها شده است.

ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ در سه ست پیروز شد اما در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ با همین نتیجه باخت. در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ نیز هلند سه بر دوپیروز شد. نتیجه‌ای که در چهارمین مصاف، تکرار شده است.

دهه ۹۰ میلادی، دهه زرین والیبال هلند بود که با ستارگانی نظیر رون زورور، باس فان در گور، پیتر بلانگ، و ادوین بنه، پس از نایب قهرمانی در المپیک بارسلون، دوره بعد به قهرمانی المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا دست یافت. همان سال در روتردام روی سکوی نخست لیگ جهانی ایستاد.

آن‌ها نایب‌قهرمانی مسابقات جهانی ۱۹۹۴ و جام جهانی ۱۹۹۵ را به دست آوردند و سال ۱۹۹۷ در آیندهوون قهرمان اروپا شدند. پس از بیش از دو دهه، والیبال هلند بار دیگر احیا شده و به سطح اول والیبال جهان بازگشته است.

در آخرین روز از بازی‌های هفته دوم، تیم‌های قعر جدولی آلمان و چین با هم روبه‌رو می‌شوند و هر تیمی به برتری برسد، مانند ایران به آمار دو برد در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ می‌رسد. همین وضعیت، بر بازی بلغارستان و کوبا نیز حکم‌فرماست و هر دو تیم برای کسب دومین پیروزی‌شان تلاش می‌کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۵ ژوئن ۲۰۲۳