واکنش لوکادیا به حکم فیفا؛ «وقتی اعدام می‌کنند» خارج شدن گزینه نیست

در حالی که در روزهای گذشته خبرهای غیررسمی از احتمال بازگشت یورگن لوکادیا، مهاجم سابق پرسپولیس در نیم فصل در رسانه‌های ورزشی دست به دست می‌شد، واکنش روز گذشته این بازیکن به حکم صادر شده فیفا، این احتمال را به حداقل رساند.

لوکادیا، مهاجم هلندی فصل پیش پرسپولیس که با شش گل زده در همان ابتدای فصل درخشیده بود، در پی اوج گرفتن اعتراضات سراسری سال گذشته در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» شبانه ایران را ترک و یک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کرد. اقدامی که با شکایت پرسپولیس علیه او همراه شد و در نهایت روز گذشته با صدور حکم فیفا، لوکادیا محکوم شد.

لوکادیا که در حال حاضر در لیگ چین مشغول به بازی است در واکنش به رای فیفا مطالبی در شبکه ایکس منتشر کرد که در آن ضمن اعتراض به فیفا برای نادیده گرفتن حقوق بشر با تمسخر نوشت: «با تشکر از فیفا برای انجام یک کار عالی. خوشحالم که حقوق بشر امروز پیروز شد. فقط برای اینکه مشخص باشد بگویم: در شرایطی که در جایی مردم را می‌کشند، مردم را اعدام می‌کنند، مردم را شکنجه می‌کنند، رفتن [از آنجا] یک گزینه نیست.»

۲۸ آذر سال گذشته در آستانه رودورویی با رقیب سنتی خود [استقلال]، تیم فوتبال پرسپولیس با شوک تازه‌ای روبه‌رو شد و یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی و ستاره خط حمله این تیم پس از چند روز حرف و حدیث ایران را ترک کرد.

از مدت‌ها پیش از آن خبرهای غیررسمی منتشر شده بود که لوکادیا با توجه فضای سیاسی اجتماعی ایران و توصیه سفارت هلند به زودی کشور را ترک خواهد کرد، اما هر بار این گمانه‌زنی‌ها با حضور این مهاجم در ایران و شرکت در تمرینات تیم رنگ می‌باخت.

چند هفته بعد از خروج، یورگن لوکادیا، بازیکن هلندی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس، سکوتش را شکست و از «دار زدن مردم» توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

چهارشنبه ۱۴ دی لوکادیا در حساب کاربری خود در اینستاگرم درباره دلایل خروج خود از ایران توضیحاتی داد. او در آن ویدئو گفته بود :«ما فوتبال بازی می‌کردیم در حالی‌که مردم را دار می‌زدند. پس از آن هم باید مسابقه می‌دادیم، در حالی‌که سایر فوتبالیست‌ها به دار آویخته می‌شوند.»

در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، تعدادی از فوتبالیست‌های سرشناس ایرانی به اتهام همراهی با مردم بازداشت شده‌ بودند. این در حالی بود که امیر نصر آزادانی، بازیکن پیشین تیم تراکتور نیز در خطر اعدام قرار داشت.

سال گذشته پس از خروج این مهاجم هلندی از ایران، باشگاه پرسپولیس علیه بازیکن پیشین خود شکایت کرد و در نهایت حکم این پرونده به نفع قهرمان فصل پیش فوتبال ایران صادر شد.

روز گذشته سایت باشگاه پرسپولیس با انتشار خبری اعلام کرد که با تلاش‌های باشگاه و دفاعیات مطرح شده، سرانجام کمیته حل اختلاف فیفا رای پرونده شکایت پرسپولیس از یورگن لوکادیا را صادر کرد و پرسپولیس برنده این پرونده شد و بازیکن هلندی و باشگاه چینی به صورت تضامنی محکوم به پرداخت غرامت به باشگاه پرسپولیس شدند.

صدور این حکم در حالی بود که در هفته‌های گذشته زمزمه‌هایی از بازگشت احتمالی لوکادیا به پرسپولیس هم منتشر شده بود. موضوعی که با توجه به واکنش او به حکم صادر شده و متنی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد باید منتفی شده دانست.

چون به نظر می‌رسد حتی اگر باشگاه و لوکادیا برای این بازگشت به تفاهم برسند، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی که در فصل جاری مانع فعالیت برخی از ورزشکاران از جمله کریم باقری، مربی فصل پیش پرسپولیس شدند، به حضور او در ایران رضایت نخواهند داد.
برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۵ اکتبر ۲۰۲۳