کویت می‌گوید میدان گازی آرش تا سال ۲۰۲۹ به بهره‌برداری کامل می‌رسد

معاون مدیرعامل کویت پترولیوم روز چهارشنبه گفت، میدان گازی «الدره» در خلیج فارس که ایران آن را به عنوان میدان «آرش» می‌شناسد، تا سال ۲۰۲۹ به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

توافق میان کویت و عربستان سعودی بر سر این میدان گازی اعتراض ایران را به دنبال داشته است که می‌گوید در این میدان گازی حقوقی دارد.

میدان گازی آرش (الدره) در محدوده استان بوشهر و سواحل شرقی عربستان سعودی و کویت قرار گرفته است. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این میدان حدود ۲۰ تریلیون فوت مربع ذخیره گازی دارد.

با این حال عربستان سعودی و کویت مدعی هستند که میدان گازی مورداشاره به طور انحصاری به آنها تعلق دارد، اما ایران تاکید کرده که هیچ‌گونه تضییع حق خود در ارتباط با میدان آرش را «تحمل نخواهد کرد».

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه ایران روز نهم مرداد اعلام کرد که تهران برای گفت‌وگو با طرف کویتی ابراز آمادگی کرده اما اگر علاقه‌ای به بهره‌برداری متقابل از این حوزه وجود نداشته باشد، «جمهوری اسلامی ایران طبیعتاً اکتشاف و بهره‌برداری از منابع را در دستور کار خود دارد».

تاکنون مذاکرات طرف‌ها برای تعیین مرز استفاده از این حوزهٔ گازی در دریا ناکام مانده است. این میان وزیر نفت کویت گفته است که کشورش منتظر توافق تعیین مرزهای دریایی با ایران نخواهد ماند و حفاری و استخراج گاز از این حوزه را کلید خواهد زد. اظهارات روز چهارشنبه معاون مدیرعامل کویت پترولیوم نیز در همین راستا تلقی می‌شود.

شیماء الغنیم که در مرکز مطالعات انرژی موسسه بیکر سخنرانی می‌کرد، همچنین گفت که کویت خود را به توافق میان اعضای گروه اوپک پلاس متعهد می‌ماند و بیشتر از سقف این توافق، تولید نفت نخواهد داشت.

این کشور خاورمیانه‌ای به ظرفیت تولید خود افزوده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ بتواند ۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید کند که دویست هزار بشکه از تولید کنونی آن بیشتر است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ اکتبر ۲۰۲۳