حذف تدریجی قیمت‌گذاری دولتی؛ «تن‌ماهی» گران شد، رب گوجه فرنگی در نوبت

یک مقام صنفی از تغییرات اساسی در رویکرد دولت در تنظیم بازار خبر داد و گفت که تن ماهی از قیمت‌گذاری دولتی خارج شد؛ رب گوجه فرنگی هم به‌زودی گران می‌شود.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره صنایع کنسرو کشور تاکید کرده است که طبق مصوبه‌ ستاد تنظیم بازار کشور، تن ماهی و رب‌گوجه فرنگی در گروه ۴ کالایی قرار گرفتند که بر این اساس صنایع غذایی می‌توانند راسا برای قیمت‌گذاری این اقلام اقدام کنند.

به‌گفته مسعود بختیاری، از ابتدای مهر ۱۴۰۲ قیمت جدید روی محصولات تولیدی درج شد که به مرور وارد بازار می‌شود.

روزنامه‌همشهری نیز در گزارشی میدانی به این موضوع پرداخته و نوشته است که قیمت «ماهی تن» در برخی برندها از ۱۰۰هزار تومان هم گذشته است.

در گزارش روزنامه همشهری آمده است که از میان محصولات کنسروی، تن ماهی ساده به همراه رب‌گوجه فرنگی تنها محصولاتی به شمار می‌رفتند که تا مرداد ماه امسال مشمول نرخ‌گذاری پیشینی بودند.

این رویکرد در بین دستگاه‌های تصمیم‌ساز و نظارتی در حالی اتخاذ شده است که وزیر اقتصاد روز گذشته مدعی شد که تورم تا پایان سال همچنان کاهشی خواهد بود. احسان خاندوزی گفت که «اقدامات خوبی» در کنترل نقدینگی و کاهش ناترازی بانک‌ها صورت گرفته که منجر به «کاهش تورم» شده است.

تفاوت میان روند حاکم بر بازار و آمار و اطلاعات اعلام شده توسط مسئولان حکومتی موضوعی است که در سال‌های اخیر محل انتقاد کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس نیز شده است.

در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود که «بانک مرکزی تحت سیطره دولت است و احتمال دستکاری در اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی و سایر نهادهای وابسته به دولت وجود دارد.»

این نماینده تاکید کرده بود که درخواست مجلس این است که مرکز پژوهش‌های مجلس یا دیوان محاسبات داده‌ها را دریافت و نرخ دقیق تورم را محاسبه کند و هشدار جدی در این باره بدهد، چرا که به باور او «دولت‌ها عمدتا سعی در آمارسازی دارند که این نتیجه خوبی نداشته‌است.»

تحلیلگران بر این باورند که قیمت‌ها در ایران از یک الگوی مشخص پیروی می‌کنند و نمودار قیمتی در سال‌های اخیر هیچگاه متوقف یا معکوس نشده است و تنها در مقاطعی از شیب رشد آن کاسته شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ دسامبر ۲۰۲۳