تبلیغ «ازدواج آسان» با استفاده از «شاخ‌های مجازی»

حضور گروهی از کاربران پرمخاطب اینستاگرام که به اصطلاح «شاخ مجازی» نامیده می‌شوند در جلسه «ترویج ازدواج آسان» در وزارت ورزش و جوانان، واکنش‌های رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های مجازی را در پی داشت. این وزارت‌خانه پس از واکنش‌ها، اعلام کرد که نشست را «مجمع ملی خیرین» برگزار کرده است.

پوشش این گروه از چهره‌های اینستاگرامی که «اینفلوئنسر» یا به اصطلاح رایج «شاخ مجازی» نامیده می‌شوند، در ادبیات جمهوری اسلامی «بدحجاب» توصیف می‌شود. پوششی انتخابی که مقامات در ایران از جمله در قالب گشت‌های ارشاد با آنها برخورد می‌کنند.

وزارت ورزش و جوانان روز چهارشنبه ۲۲ دی در بیانیه‌ای ارتباط با برگزاری این جلسه را تکذیب کرد و گفت: «صرفا به علت فقدان مکان مناسب» سالن جلساتش را برای برگزاری جلسه «تبلیغ ازدواج آسان» در اختیار «مجمع ملی خیرین» قرار داده است.

وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در پی انتقادهای مطرح شده، در توییتی از برگزاری این جلسه حمایت کرد و نوشت: «اگر مجمع خیرین ازدواج توانسته آدم‌های متفاوتی را که هیچ وقت صدای ما بهشان نمی‌رسد جمع کد و درباره ازدواج با آنها حرف بزند، دمشان گرم!»

البته او تأکید کرد که در این جلسه حضور نداشته و «از جزئیات آن مطلع نیست»، اما اضافه کرد: «اعتراف می‌کنم در همین مدت از آخوند تا شل‌حجاب و از قهرمان المپیک تا کارتن‌خواب را دعوت و با آنها گفت‌وگو کردم.»

علی چاهه، خبرنگار شهری رکنا، یکی از منتقدان دعوت «شاخ‌های مجازی» به وزارت ورزش و جوانان بود. او با بازنشر استوری‌های اینستاگرامی برخی از دعوت‌شدگان که با خنده و شوخی درباره دنبال مقنعه گشتن در سعادت‌آباد تهران و دعوت خود به این «جلسه کاری» حرف می‌زدند، خطاب به یامین‌پور نوشت: «تحویل بگیر برادر!» «کف سعادت‌آباد دنبال مقنعه می‌گردند. قرار کاری هم هست تا بیایند وزارت ورزش و جوانان.»

برخی کاربران نیز از زاویه‌ای دیگر به این نشست انتقاد داشتند. از جمله حسین رونقی، فعال مدنی مدافع آزادی بیان که در توییتی تصریح کرد: «برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تبلیغ (پروپاگاندای) ایدئولوژی حکومت، گویا قرار است به جای آخوندها، شل‌حجاب‌ها (در اصطلاح عامیانه پلنگ‌ها) و شاخ‌های اینستاگرامی، زین پس بالای منبر بروند و در راستای گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی، مردم ایران را موعظه کنند!»

ازدواج و فرزندآوری از سیاست‌های کلان اجتماعی جمهوری اسلامی است که از سوی دولت ابراهیم رئیسی با صرف هزینه‌های کلان دنبال می‌شود.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه ۱۶ دی‌ماه از تصویب بودجه‌ای به میزان ۱۹ هزار میلیارد تومان برای اجرای «طرح تعالی جمعیت و خانواده» خبر داد که دو ماه پیش به تصویب شورای نگهبان رسیده و در راستای اجرای سیاست‌های حکومت ایران برای تشویق جوانان به ازدواج و افزایش جمعیت است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲