مقاومت زنان در برابر حجاب اجباری؛ پلمب ۲۵ واحد صنفی در جهرم و یک مرکز مشاوره در رشت

نیروهای انتظامی در شبانه روز گذشته به پلمب و برخورد با واحدهای تجاری، ورزشی و صنفی به خاطر سرباز زدن زنان از رعایت حجاب اجباری ادامه دادند و دست‌کم ۲۶ واحد صنفی را در شهر جهرم و یک مرکز مشاوره روانشناختی در شهر رشت را به خاطر «عدم رعایت» حجاب اجباری پلمب کردند.

پلمب واحدهای تجاری، فروشگاه‌ها و اماکن گردشگری در جریان طرح تشدید برخورد با زنان به خاطر سرباز زدن از حجاب اجباری که با اعلام احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی از شنبه ۲۶ فروردین ماه آغاز شده همچنین ادامه دارد.

با وجود تهدید احمدرضا زادان به شناسایی و برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند از روز بیست و ششم فروردین، در یک هفته گذشته بسیاری از زنان در شهرها و مناطق مختلف ایران ضمن تداوم سرباز زدن از حجاب اجباری، در یک کارزار اینترنتی اقدام به انتشار تصاویر بدون حجاب در خیابان‌ها و شهرهای مختلف کردند.

همزمان دستگاه‌های حکومتی و از جمله نیروهای انتظامی در شهرهای مختلف با افزایش فشار بر واحدهای صنفی و مجتمع‌های تجاری و به پلمب بسیاری از اماکن تجاری و صنفی، در صدد واداشتن این واحدها به عدم پذیرش زنان بدون حجاب هستند.

در همین حال فرمانده انتظامی جهرم از پلمب دست‌کم ۲۶ واحد صنفی در این شهر به خاطر سرباز زدن از حجاب اجباری خبر داد و گفت که از ۶۳ واحد صنفی نیز تعهد در ارتباط با رعایت حجاب تعهد گرفته شده است.

خسرو رزمجویی روز شنبه دوم اردیبهشت گفت که پلمب این واحدهای صنفی در جریان طرح بازرسی مشترک نیروهای اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی و اتحادیه صنفی از ۳۶۵ واحد صنفی در شهر جهرم انجام شده است.

خسرو رزمجویی دلیل پلمب ٢۶ واحد صنفی در این شهر را سرباز زدن از حجاب اجباری و «عدم رعایت شئونات و ضوابط قانونی از سوی متصدیان» عنوان کرد و افزود که به ۱۵۸ واحد صنفی دیگر در این شهر نیز «تذکر» داده شده و از ۶۳ واحد صنفی نیز برای رعایت «شئونات اسلامی» تعهد گرفته شده است.

فرمانده انتظامی جهرم همچنین بر ادامه طرح‌ بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی تاکید کرد و گفت که «متصدیان واحد‌های صنفی پلمب شده نیز به مراجع قضایی» معرفی شده‌اند.

در شهر رشت نیز علاوه بر پلمب تعدادی از فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی، نیروهای انتظامی اقدام به پلمب «مرکز روانشناختی پایا واقع در در بلوار گیلان منطقه گلسار کردند.

دلیل پلمب این مرکز مشاوره و روانشناختی «به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلط» عنوان شده است و علی حیدرخواه، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی گیلان، گفت که این مرکز روانشناختی با برگزاری کلاس مختلط سبب «عدم رعایت شئون اسلامی و ترویج بی‌حجابی» شده است.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی گیلان افزود که در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی مبنی برپایی مراسم مختلط در این مرکز روانشناختی، این موضوع بلافاصله در دستور کار ماموران اداره اماکن قرار گرفت و علاوه بر «پلمپ آنی این مرکز به دلیل عدم رعایت شئون اسلامی و ترویج بی‌حجابی»، متصدی ۴۴ ساله آن نیز بازداشت و با تشکیل پرونده در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

پیش از این روز جمعه اول اردیبهشت ماه نیز سایت روزنامه شرق از پلمب یک رستوران در منطقه ونک تهران خبر داد و نوشت که این رستوران متعلق به امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است که در حال حاضر به به شخص دیگری اجاره داده شده است.

به نوشته این سایت، اداره اماکن فرماندهی انتظامی تهران اعلام کرده است که نیروهای این اداره در جریان بازرسی از این رستوران معروف با مشاهده «مشتریان رستوران به صورت مختلط و در حال کشف حجاب»، اقدام به پلمب این رستوران کردند.

با گسترش سرباز زدن زنان از «حجاب اجباری» در پی اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد، دستگاه‌های حکومتی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی از روز شنبه ۲۶ فروردین ماه طرح‌های مختلفی را برای افزایش فشار بر نان به اجرا درآورده‌اند که پلمب واحدهای صنفی در کنار محروم کردن زنان از خدمات عمومی بخشی از این برخوردهاست.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ آپریل ۲۰۲۳