دستکم ۱۰ تجمع اعتراضی برگزار شد

گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد و شماری از شرکت‌کنندگان در آزمون کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش در دو محل مجزا در تهران، گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز و دامغان، جمعی از بازنشستگان معادن زغال‌سنگ در کرمان و گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در اهواز و شوش، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. همچنین روز گذشته، تعدادی از کارگران شرکت برق در تهران و جمعی از کارگران شرکت آبفا در رفسنجان دست به تجمع اعتراضی زدند.

گفتنی است، اعتراضات دانشجویان از هفته گذشته به دلیل افزایش سه برابری شهریه از ۳۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان آغاز شده، اما تاکنون دانشگاه آزاد پاسخ قانع‌کننده‌ای به این اعتراضات نداده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای مختلف

به گزارش ایلنا، امروز گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل ساختمان‌های صندوق بازنشستگی فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز و دامغان تجمع کردند.

در این گزارش آمده است که آن‌ها خواهان پرداخت مطالبات و هزینه‌های جاری درمانی خود هستند و می‌گویند: در حال حاضر تأکید ما اجرای بند یک صورت جلسه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ هیئت مدیره است، در عین حال در زمینه خدمات بیمه درمانی علیرغم وعده‌های مدیران برای بهبود وضعیت درمان، ما همچنان با مشکل روبرو هستیم.

معترضان با بیان اینکه از شهریور با تغییر بیمه درمانی از بیمه دانا به بیمه آتیه‌سازان حافظ، نسبت به قبل دچار مشکلات زیادی شده‌ایم و از خدمات ارائه شده بیمه آتیه‌سازان حافظ رضایت نداریم، گفتند: طبق قانون، صفر تا صد هزینه‌های درمان باید رایگان باشد اما نه‌تنها رایگان نیست، بلکه بازنشستگان مجبورند مبلغی را بابت ۱۰ درصد فرانشیز به مراکز درمانی طرف قرارداد واریز کنند، در حالی‌که مستمری ناچیزی دریافت می‌کنند.

آن‌ها افزودند: مشکل دیگر بازنشستگان فولاد، اصلاح همسان‌سازی است که از سال ۹۹ تاکنون برطرف نشده است. همچنین تا حل مشکلات و وصول مطالبات، ناچاریم هر هفته به تجمعات اعتراضی خود ادامه دهیم.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای مختلف

به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه، تعدادی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای اهواز و شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند.

طبق این گزارش؛ بازنشستگان خواسته‌های خود را ترمیم مزد براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، بهبود خدمات رفاهی، پرداخت عیدی مانند کارگران شاغل و ارائه درمان رایگان اعلام کردند. همچنین آن‌ها خواستار اجرای متناسب‌سازی عادلانه برای همه گروه‌های مستمری‌بگیر از جمله حداقل‌بگیران شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت معادن زغال سنگ کرمان

به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳، گروهی از بازنشستگان معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی مردود شدگان آزمون کیفیت بخشی آموزش و پرورش در تهران
به گزارش پایگاه خبری آفتاب، روز جاری، شماری از مردودشدگان آزمون کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، این افراد به نمرات اعلام‌شده اعتراض دارند و معتقدند که نمرات اعلام‌شده درست نیست و تخلف صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت برق در تهران

به گزارش ایلنا، روز گذشته، گروهی از کارگران اپراتور (بهره‌برداران) شرکتی پست‌های انتقال و فوق توزیع کشور در مقابل ساختمان وزارت نیرو در تهران تجمع کردند.

بنا بر این گزارش؛ کارگران خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی هستند. آن‌ها می‌گویند اختلاف زیادی میان حقوق آنان و کارگران رسمی که در زیرمجموعه شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کنند، وجود دارد و خواهان دریافت حقوق و مزایای قانونی مشابه با کارکنان رسمی هستند.

این کارگران عنوان کرده‌اند: تعداد اپراتورهای شرکتی پست‌های انتقال و فوق توزیع برق کشور به دست‌کم ۴ تا ۵ هزار نفر می‌رسد. برخلاف نیروی کار رسمی، این کارگران از برخی مزایای قانونی و خدمات رفاهی محروم هستند. ما شرکتی‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی در یک محیط کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی و رفاهی بهره‌مند هستند، اما ما از این مزایا محرومیم، انگیزه‌ای برای کار کردن باقی نمی‌ماند.

یکی از کارگران گفت: «فاصله دریافتی یک کارگر شرکتی با یک کارگر رسمی که در همان کارگاه مشغول به کار است، حداقل ۱۰ میلیون تومان است. این در حالی است که کارگران پیمانی با عناوین شغلی اپراتور در پست‌های برق، با میانگین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه، کمترین دریافتی را در میان سایر کارگران دارند. سال‌هاست تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول به کار هستیم. این شرکت‌ها، که به بهانه تأمین نیرو نقشی در ارائه خدمات ندارند، از طریق کسر مبالغی از حقوق ما به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند.»

او افزود که آن‌ها از طریق آزمون و مصاحبه علمی استخدام شده‌اند و سازمان برق منطقه‌ای مسئول مستقیم کار آن‌هاست اما شرکت‌های واسطه‌ای که هیچ نقشی ندارند، حقوق‌ها را کاهش می‌دهند. کارگران خواهان حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با وزارت نیرو هستند.

تجمع اعتراضی کارگران واحد اتفاقات آب در رفسنجان

به گزارش ایرنا، روز گذشته شماری از کارگران واحد اتفاقات آب یا بخش پیمانکاری مرتبط در مقابل ساختمان این بخش در رفسنجان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و حق بیمه خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این گزارش آمده است که کارکنان واحد اتفاقات رفسنجان مدعی هستند طی چند ماه اخیر، نه‌تنها حقوق آنان به‌موقع یا به‌اندازه پرداخت نشده، بلکه مشکل بیمه و اختلال در روند درمانی نیز داشته‌اند و برای امرار معاش به مشکل خورده‌اند.

یکی از این افراد در این خصوص گفت: هرگاه می‌خواهند نسبت به این وضعیت اعتراض کنند با تهدید اخراج مواجه می‌شوند؛ حال آنکه مسئولان آبفا می‌گویند در تعامل با پیمانکار درصدد رفع مشکل هستند.

در پایان این گزارش آمده است که مدیر آبفا شهرستان رفسنجان وعده رفع مشکلات و پرداخت مطالبات این کارگران را داده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۴