آیدا شاکرمی: مادرم در بازداشتگاه وزارت اطلاعات است

آیدا شاکرمی، خواهر نیکا و دیگر دختر نسرین شاکرمی، دو روز بعد از اعلام بی‌خبری از مادرش، روز شنبه ۲۸ مهر در پیامی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «مادرم در بازداشتگاه موقت وزارت اطلاعات در زندان مرکزی خرم‌آباد است.»

آیدا شاکرمی، روز چهارشنبه ۲۵ مهر از بازداشت مادرش در خرم‌آباد خبر داد اما اعلام کرد که علت دستگیری و اتهامات او مشخص نیست.

صفحه اینستاگرامی نسرین شاکرمی، هم از روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه از دسترس خارج و همه پستهای موجود در آن حذف شده است.

جمهوری اسلامی در دو سال گذشته فشار بر مخالفان به ویژه خانواده‌های دادخواه را افزایش داده، شمار زیادی از آنها را بازداشت و زندانی کرده و در مواردی نیز دادخواهان را مجبور کرده تا صفحات خود در فضای مجازی را ببندند یا از ادامه فعالیت در آن خودداری کنند.

شاهزاده رضا پهلوی روز شنبه ۲۸ مهر در واکنش به بازداشت نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، این اقدام را نشانه‌ای آشکار از ضعف و هراس رژیم جمهوری اسلامی از زنان، مادران و ایرانیان حق‌طلب و میهن‌پرست دانست و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد.

وی در پستی در رسانه اجتماعی ایکس تأکید کرد: رژیم تلاش می‌کند تا صدای حق‌طلبی نسرین شاکرمی را خاموش کند، اما شعله آگاهی ملی خاموش‌شدنی نیست.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین نوشت: «بانو نسرین، که نیکای دلیر ایران را پرورش داد، پس از قتل فرزندش، چون سروی آزاد در برابر رژیم ایستاد و دروغ‌های صداوسیمای ضدملی را افشا کرد.»

نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۶ ساله معترض ایرانی بود که پاییز ۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات سراسری در ایران، «مورد تجاوز ماموران حکومتی قرار گرفت» و کشته شد.

صدا‌و‌سیما و رسانه‌های حکومتی همان زمان تلاش کردند مرگ نیکا شاکرمی را خودکشی القا کنند اما بی‌بی‌سی جهانی بهار امسال در گزارشی اعلام کرد به اسنادی دست یافته که ثابت می‌کند نیکا شاکرمی توسط سه نفر از نیروهای سپاه ربوده شده، مورد تجاوز قرار گرفته و در نهایت کشته شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴