موج تازه احضار و بازداشت به دلیل انتقاد از عملکرد حکومت

کمپین حقوق بشر در ایران

یکی از نزدیکان مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از بازداشت او توسط اطلاعات سپاه در روز پنج شنبه ۲۲ اسفند خبر داده و گفت که از محل نگهداری و وضعیت آقای حاجتی هیچ خبری در دست نیست. همزمان گزارش‌ها از ایران از بازداشت محمد مختاری، کاپیتان تیم فوتبال داماش گیلان و احضار حسین دهباشی و مصطفی فقیهی حکایت دارند.

منابع کمپین از ایران از احضار و بازخواست تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در روزهای گذشته خبر داده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی، انتقاداتی نسبت به نحوه عملکرد و مدیریت جمهوری اسلامی در مقابله با شیوع بیماری کرونا در ایران و عدم قرنطینه شهر قم مطرح کرده بودند. برخی از احضار شده‌ها به کمپین گفته‌اند که متهم به “سیاه نمایی و بازی در زمین دشمن” شده‌اند و از آنها خواسته شده که در شبکه‌های اجتماعی “حضوری حامیانه” نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی در مقابله زمینه بیماری کرونا داشته باشند.

در شهر شیراز اما مهدی حاجتی، عضو شورای شهر این شهر بعد از طرح انتقاداتی در توییتر شخصی خود، بازداشت شده است. یکی از نزدیکان او به کمپین گفت: “روز پنج شنبه ساعت ۲:۱۰ دقیقه ظهر ماموران اطلاعات سپاه با حکمی از شعبه ده دادیاری دادگاه انقلاب شیراز به منزل مسکونی مهدی مراجعه و او را بازداشت کرده‌اند. هیچ توضیحی نداده‌اند و در حکمی که یک لحظه به همسر مهدی نشان داده‌اند اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی عنوان شده بود. پیش از این هم نه تماسی گرفته بودند و نه مهدی را احضار کرده بودند. هیچ کدام از موارد قانونی را نه در پرونده قبلی و نه الان رعایت نکرده‌اند دفعه قبل در خیابان گرفته بودند این بار رفته‌اند خانه او و بازداشت کرده‌اند و اینکه چرا در این شرایط بحران بیماری کرونا چنین کاری کرده‌اند ما هم مانده ایم که چه تفکری پشت این قضیه است. واقعیت این است که همه نگران هستیم بحث بازداشت دیگر در درجه دوم اهمیت است برای ما و بحث سلامتی مهدی بسیار مهم تر است در این شرایط که هر روز آمار مرگ کرونا منتشر می‌شود و با توجه به شرایط زندان که حداقل امکانات بهداشتی را هم ندارد ما به شدت نگران هستیم.”

او به کمپین توضیح داد که بازداشت مهدی حاجتی ارتباطی با پرونده قبلی این عضو شورای شهر شیراز ندارد: “این یک داستان جدید است و نمی‌دانیم قضیه چی است برخی می‌گویند به دلیل توییت‌های اخیر مهدی است که درباره شیوع کرونا انتقاداتی مطرح کرده بود. به هرحال ربطی به پرونده قبلی او ندارد. در پرونده قبلی درخواست اعاده دادرسی پذیرفته شد و به واسطه پذیرش درخواست اعاده دادرسی، توقف حکم صورت گرفت و مهدی منتظر تشکیل دادگاه هم عرض و رسیدگی به پرونده قبلی بود که حالا باز بازداشت شده و نمی‌دانیم در کجا و در چه شرایطی زندانی است.”

مهدی حاجتی یک روز قبل از بازداشت خود در صفحه توئیتر شخصی‌اش نوشته بود: “دشمن دشمن نکنید! دشمن ملت ایران امروز آن کسانی هستند که برای رو کم کنیِ دشمن فرضی حاضر شدند بر سر جان هموطنان ما قمار کنند. دشمن ملت ایران دقیقا امثال کسانی است که نگذاشتند قم قرنطینه شود. حال ایران ما خوب خواهد شد، اما حافظه‌اش را از دست نخواهد داد.”

آقای حاجتی پیش از این هم در مهرماه ۱۳۹۷ به دلیل توییت‌هایش در دفاع از حقوق شهروندان بهایی بازداشت و به یک سال زندان محکوم شده بود که پس از ۸ ماه زندان، درخواست اعاده دادرسی او پذیرفته و او با قرار وثیقه آزاد شده بود. او پس از آزادی اجازه ورود به شورای شهر شیراز و ادامه فعالیت حرفه‌ای خود را نداشت.

در شمال ایران هم محمد مختاری، بازیکن و کاپیتان تیم فوتبال داماش گیلان از سوی اطلاعات سپاه قدس گیلان بازداشت شده است. او در استوری اینستاگرام خود از نحوه اطلاع رسانی دولت و مسولان جمهوری اسلامی درباره آمار قربانیان بیماری کرونا انتقاد کرده و نوشته بود که “در گیلان روزانه بالای صد نفر بر اثر کرونا می‌میرند، دیگر جا برای دفن کردن ندارند و جنازه‌ها روی هم تلنبار شده است. آمار کلی را در رسانه‌ها با دروغ فقط چند درصد از کل واقعیت عنوان می‌کنند.”

او در استوری دیگری در اینستاگرام خود نوشته بود: “برادران بسیجی که در کوچکترین اعتراض از طرف مردم با موتور می‌ریختید نامردی می‌زدید و شلیک می‌کردید و فرار می‌کردید الان چرا ترسیدید ، ،جود ندارید بروید ورودی شهرتان را ببندید؟ وجود دارید با موتورهای تان که از مردم دزدیده اید یک کار مثبت انجام دهید مقل خیلی از آخوندهای قم بی وجود نباشید که مردم شهرشان را تنها گذاشتند و با ایل و تبارشان رفتند جای خوب قایم شدند.”

از محل نگهداری و وضعیت محمد مختاری هم خبری در دست نیست. طی روزهای گذشته رسانه‌های امنیتی خواهان برخورد با محمد مختاری شده و او را “ورزشکار هتاک” خوانده بودند که به “روحانیت و بسیجیان” توهین کرده است.

مصطفی فقیهی، صاحب امتیاز سایت انتخاب هم که در توییتی خطاب به وزیر بهداشت از عدم ارائه آمار درست و واقعی قربانیان بیماری کرونا در ایران انتقاد کرده بود به دادسرای رسانه احضار شده است. او نوشته بود که “آقای نمکی آمار واقعی مرگ و میر کرونا را نمی‌گویی؟ باشد من جای شما انجام وظیفه می‌کنم. تعداد فوتی مشکوک به کرونا در ایران نزدیک به ۲ هزار تن در کشور است که بیش از ۱۳۰ نفر تنها دیروز در تهران و گیلان فوت کرده‌اند.”

آقای فقیهی پس از احضار به دادسرا، توییت خود را حذف کرد.

حسین دهباشی دیگر فعال رسانه‌ای است که به دلیل انتقاد از عملکرد حکومت و عدم اطلاع رسانی درست و شفاف درباره کرونا به دادسرای رسانه احضار شده است.

۲۴ اسفند ۱۳۹۸ – March 14th, 2020