اینترنت ماهواره ای، خارج از کنترل رژیم های ستمگر

محدودیت های اعمال شده بر اینترنت در کشورهای با حکومت های سرکوبگر مثل ایران و کره شمالی، بسیاری را به فکر جستجو برای راه چاره ای می اندازد تا روشی برای دور زدن سانسور و وضعیت تحمیل شده توسط رژیم های حاکم این کشور ها برای ارتباط با جهان خارج پیدا کنند.

در روز های اخیر پس از قطع سراسری اینترنت در ایران که بمنظور جلوگیری از انعکاس اخبار خیزش عمومی در اعتراض به سیاست های رژیم و پنهان کردن سرکوب خشن معترضان صورت گرفت، سفیر آمریکا در آلمان ، ریچارد گرنل در توییتی مدعی شد که آلمان وآمریکا قادر به برقراری اینترنت از مسیرهای دیگری هستندکه تحت کنترل حکومت ایران نیست.

جستجو کننده های وب معمول ترین روش برقراری ارتباط اینترنتی هستند ولی برای برقراری ارتباط اینترنتی لزوما نیاز به جستجوگر وب نیست و راه های دیگری هم برای اتصال به شبکه اینترنت وجود دارد، از جمله در شبکه ای تشکیل شده از دستگاه های تلفن و کامپیوتر ها که میتوانند مستقل از اینترنت با هم در تماس باشند، هر دستگاه میتواند بعنوان یک مرکز موقتی ذخیره دیتا و انتقال آن عمل کند.

برقراری ارتباط اینترنتی و مبادله دیتا از طریق ارتباط ماهواره ای هم مقدور است، اگرچه اینترنت ماهواره ای در حال حاضر از پرهزینه ترین روش های دسترسی به اینترنت است. سیگنال دیتا در یک ارتباط ماهواره ای باید مسافتی بیش از ۳۵ هزار کیلومتر را طی کند تا به ماهواره برسد و برگردد و برای ارسال و دریافت سیگنال در این فاصله طولانی تجهیزات مخصوص و پرهزینه ای احتیاج دارد.

این فاصله طولانی باعث ایجاد تاخیر و کند شدن شدید سرعت ارتباط میشودکه بسیاری کاربرد های اینترنتی از جمله ارتباط صوتی VoIP را دشوار می کند، فاصله طولانی بین فرستنده و گیرنده در یک ارتباط ماهواره ای، باعث آسیب پذیر شدن سیگنال در اثر تغییرات آب و هوا میشود و در اثر ابر و برف و باران ، سیگنال شدیدا تضعیف میشود و ارتباط قطع می گردد.

با این حال فن آوری اینترنت ماهواره ای بسرعت در حال تغییر و پیشرفت است و بسیاری شرکت های مخابراتی، ارائه کنندگان خدمات ماهواره ای و موسسات تحقیقاتی در حال تحقیق برای ارتقای کیفیت دسترسی اینترنت ماهواره ای، بهینه سازی تجهیزات مورد لزوم آن و قابل استفاده بودن آن برای عموم با هزینه کم هستند.

نوشته و تنظیم از خبرگاه