مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه به روایت شهروندان

«از صبح انگار خاک مرده پاشیده‌اند توی شهر. رفت‌و آمد توی خیابان‌های بسیار محدود است. مثل روز اول عید.»

این را یکی از مخاطبان یران وایر در توصیف وضعیت امروزشهر تهران می‌گوید. امروز، پنجم دی ماه مصادف با چهلمین روز درگذشت قربانیان اولین روز اعتراضات به گرانی بنزین است.

یکی از مخاطبان ایران وایر می‌گوید: «لباس شخصی‌ها و نیروهای گارد ویژه از صبح در شهر وجود داشتند اما با تاریک شدن هوا هم تعداد و هم تجهیزات‌شان بیشتر شد.» به گفته او در میادین اصلی جنوب شهر تهران ماشین‌های آب پاش و جرثقیل‌های بزرگ مستقر شده است و نیروهای لباس شخصی و ماشین‌های گارد ویژه نیز حضور دارند: «اما انگار شهر خالی از مردم است. خیابان‌ها ساکت و خلوت است و فقط جوسنگین امنیتی به چشم می‌خورد.»

یکی دیگر از مخاطبان «ایران وایر» که در مغازه یکی از پاساژهای میدان ونک کار می‌کند. می‌گوید: «از دیروز به ما گفته بودند که فردا ساعت ۶ تعطیل کنید. کل پاساژ تعطیل شد و آمدیم خانه اما در خیابان‌ها هم کسی نبود انگار همه شهر با هم خوابیده‌اند.»

با این حال گزارش‌هایی از بازداشت عدهای در قبرستان بی‌بی سکینه شهر کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

خانواده پویا بختیاری؛ جوان ۲۸ سال‌های که در نخستین روز اعتراضات مردمی آبان ۱۳۹۸ در کرج جان خود را با شلیک گلوله از سوی مأموران گارد ویژه از دست داد، برای برگزاری مراسم چهلیمین روز در گذشت فرزندشان فراخوان عمومی دادند و از مردم خواستند در هر شهری هستند در مراسم بزرگداشت چهلمین روز کشته شدگان شرکت کنند. آنها گفته بودند مراسم چهلم فرزندشان در یهشت سکینه کرج و کنار مزار او برگزار می‌شود. پدر و مادر پویا که بارها برای لغو فراخوان چهلم از سوی نهادهای امنیتی احضار شده و به این خواسته تن نداده بودند دوشنبه شب از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

با این وجود جمعیت زیادی امروز برای برگزاری مراسم چهلم پویا راهی بهشت بی‌بی سکینه شهر کرج شدند. یکی از مخاطبان ایران وایر می‌گوید: «ماموران امنیتی از ماشین‌هایی که قصد ورود به قبرستان بی‌بی سکینه کرج را داشتند، فیلمبرداری می‌کردند و آنها را برمی‌گرداندند.»

بنا بر گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی مزار پویا بختیاری بسته شده بوده و برای کنترل فضاهلی کوپتر در بالای مزار پرواز می‌کرده. با این حال جمعیتی که خود را به بهشت سکینه رسانده بودند، شعارهایی سر داده بودند. یکی از مخاطبان ایران وایر می‌گوید: «مردمی که آمده بودند بی‌پروا شعار می‌دادند. مثلا یکی از شعارها این بود کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم یا می‌گفتند این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت.»

به گفته این فرد ماموران امنیتی در همه جای قبرستان حضور داشتند: «یکباره حمله می‌کردند با با توم توی سر و کله مردم می‌زدند و مردم متفرق می‌شدند اما عدهای هم بازداشت شدند.» به گفته این فرد آنتن تلفن‌های همراه در این قبرستان به شدت ضعیف بوده و اینترنت‌ها قطع بوده است. او توضیح می‌دهد که ماموران گارد ویژه و لباس شخصیت‌های حاضر به شدت با کسانی که مشغول فیلمبرداری بودند برخورد می‌کردند: «اگر کسی را در حال فیلمبرداری می‌دیدند، موبایلش را می‌گرفتند. حتی موبایل یک نفر را شکستند.»

یکی دیگر از مخاطبان ایران وایر در ویدئویی که فرستاده میگوید: «افراد و موبایل‌های‌شان در بهشت سکینه تفتیش می‌شد.» سایت بی‌بی‌سی فارسی نیز ویدئویی منتشر کرده که نشان می‌دهد ماموران لباس شخصی تنومند مردم را وادار به ترک قبرستان می‌کنند. در این ویدئو چماق و اسلحه نیروهای امنیتی دیده می‌شود.

راحله فرج زاده طارانی خواهر، شهرام فرج زاده از قربانیان دی ماه ۱۳۸۸ از بازداشت خواهرش حوریه خبر داد. راحله دو روز پیش به ایران وایر گفته بود: خانواده‌اش تصمیم دارند در روز پنجم دی ماه که سالگرد کشته شدن برادرش است وبا چهلمین روز کشته شدن پویا بختیاری مصادف شده به بهشت سکینه کرج بروند و مراسم سالگرد شهرام فرجزاده را در کنار مراسم چهلم پویا برگزار کنند. او گفته بود از از دیماه ۱۳۸۸ هر سال برای برگزاری مراسم سالگرد، اخطار گرفته‌اند: «هر بار می‌گفتند اجازه ندارید مراسم برگزار کنید، سال گذشته خانواده‌ام یک عالمه تدارک دیدند ولی شب قبل از مراسم، تهدید شدند که اگر مراسم را منتفی نکنند میهمانان حاضر دستگیر خواهند شد و مسوولیتش با خانواده ما خواهد بود.» او توضیح داده بود که امسال خانواده‌اش به بهشت بیبی سکینه کرج میروند. حالا خواهرش حوریه در بهشت بیبی سکینه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

داریوش مهرجویی، رخشان بنیاعتماد، جعفر پناهی، رضا درمیشیان و محسن امیر یوسفی سینماگرانی بودند که برای بزرگداشت مراسم چهلم کشته شدگان در بهشت سکینه کرج حضور داستند. یکی از آنها به «ایران وایر» میگوید: «حضور نیروهای امنیتی از مردم بیشتر بود و فقط می‌توانم در یک جمله بگویم همه چیز عجیب بود. نیروهای امنیتی با لباس‌ها و پرچم‌های عجیب حضور داشتند.» او توضیح بیشتری نمی‌دهد و می‌گوید: «ما وظیفه داشتیم برویم و رفتیم اما واقعا همه چیز عجیب بود احتمالا فیلم‌هایش به زودی بیرون می‌آید و شما هم تعجب می‌کنید.»

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در بسیاری از شهرهای ایران جو امنیتی برقرار است و نیروهای یگان ویژه به شکل گسترده و در حالت آماده باش در سطح شهرها دیده می‌شوند. با این حال گزارش‌هایی از برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت قربانیان اعتراضات در برخی شهرها منتشر شده است.

منبع: سایت ایران وایر، ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹