افغانستان ۴۰ سال پس از تجاوز شوروی

۴۰ سال پس از تجاوز شوروی به افغانستان، هنوز هم در سینه هر افغان داغ جنگ دیده می‌شود و رنج روحی و روانی جنگ دراز مدت افغانستان ناشی از لشکرکشی عساکر روسی به وضوح احساس می‌گردد…

جنگ شوروی-افغانستان به ۹ سال اشغال و درگیری اتحاد جماهیر شوروی به جهت پشتیبانی از دولت کمونیست جمهوری دموکراتیک افغانستان در مقابل نیروهای مجاهد افغان و داوطلبان خارجی عرب اطلاق می‌شود.

در ۳جدی ۱۳۵۸ (۲۴ دیسمبر ۱۹۷۹) به فرمان لئونید برژنف رهبر شوروی قولاُردو چهلم این کشور با بیش از ۲۵ هزار عسکر روسی با تجهیزات پیشرفته زمینی و هوایی وارد افغانستان شد و در نهایت در دوران میخائیل گورباچف آخرین رهبر این کشور، عقبنشینی در ۲۵ ثور ۱۳۶۷ (۱۵ می ۱۹۸۸) آغاز و آخرین گروه در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ (۱۵ فبریوری ۱۹۸۹) از افغانستان خارج شدند.

یکی از مقام‌های حکومت کمونیستی: تجاوز قشون شوروی سابق آغاز مشکلات موجود در افغانستان بوده اما در این جریان برخی از عوامل ملی و بین المللی نیز دخیل بوده که باید از آن چشم پوشی نشود.

۴۰ سال پس از تجاوز شوروی به افغانستان، هنوز هم در سینه هر افغان داغ جنگ دیده می‌شود و رنج روحی و روانی جنگ دراز مدت افغانستان ناشی از لشکرکشی عساکر روسی به وضوح احساس می‌گردد. بسیاری از هموطنان قصه‌های تلخ و دردناکی از آن دوران با خود به همراه دارند.

نظامیان شوروی در افغانستان دست به کشتار گسترده زدند و هر قریه و شهری که در برابر آنها مقاومت می‌کرد با حملات شدید زمینی و هوایی مواجه می‌شدند که نتیجه آن کشتار، ویرانی و آوارگی بود.

نیروهای ارتش سرخ ۹سال در افغانستان جنگیدند اما بالأخره مجبور شدند که کشور را ترک کنند.

مداخله نظامی شوروی سابق در افغانستان منجر به جنگ‌های خونین و فروپاشی بنیه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان شد و افغانها پس از خروج این نیروها نتوانستند بر سر تشکیل یک حکومت سراسری به توافق برسند.

در نتیجه‌ی جنگ‌های داخلی خونین، کابل پایتخت کشور ویران شد و کشتار، ویرانی و مهاجرت افغان‌ها ادامه یافت. نتیجه این جنگ‌ها ظهور طالبان بود و این گروه نیز به نوبه خود دست به قتل و کشتار زد.

بیش از ۶۰۰ هزار عسکر شوروی سابق در افغانستان در گردش بودند و سهم خود را در منازعه نیابتی مرتبط با جنگ سرد انجام می‌دادند، جنگی که در آن ایالات متحده امریکا گروه‌های مجاهدین به شمول اسامه بن لادن را تمویل و تجهیز می‌کرد.

جنگ افغانستان نقطه عطف مهمی در دوران جنگ سرد محسوب می‌گردد و همچنین سهم بزرگی بر پایان جنگ سرد داشت.

تلفات انسانی، ویرانی‌ها و مهاجرت‌هایی که این تجاوز در پی داشت هنوز افغان‌ها را رنج می‌دهد.

یک فاجعه عظیم انسانی نه تنها برای افغانستان بلکه برای کشورهای منطقه و جهان به وجود آمد. در نتیجه تجاوز روس‌ها ملت افغانستان متحمل خساراتی شد که تا امروز قادر نشده آن را جبران کند.

منبع: سایت افغانستانی خبرگزاری آریانانیوز، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹