تجمع اعتراضی در پی ورود لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه دانشگاه تهران

گزارش‌های مختلفی از ورود نیروهای موسوم به لباس‌شخصی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران منتشر شده است. طبق این گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه ۲۶ دی لباس‌شخصی‌ها با همکاری حراست دانشگاه و برای تفتیش وسایل شخصی و تلفن‌های همراه هشت دانشجویی آمده بودند که به خاطر شرکت در تجمع‌های اخیر بازداشت شده‌اند. از وضعیت و محل نگهداری هشت دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه نیز هیچ خبری در دست نیست.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران و کمپین حقوق بشر در ایران ضمن تأیید این خبر، از تجمع دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به ورود لباس شخصی‌ها به خوابگاه خبر داده‌اند.

خوابگاه “شهدای دانشجو” وابسته به دانشگاه تهران که در خیابان انقلاب بالاتر از تقاطع طالقانی، نبش خیابان فرهنگی یا بهنام سابق قرار دارد، عصر دیروز پنج‌شنبه شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان در مقابل این دانشگاه بوده است.

“همکاری کامل” حراست دانشگاه با لباس شخصی‌ها
به گزارش منابع حقوق بشری، دانشجویی و شاهدان عینی، نیروهای امنیتی موسوم به لباس شخصی با “همکاری کامل” حراست دانشگاه تهران وارد این خوابگاه شده و مسئولان دانشگاه نیز پاسخگو نیستند.

شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران دیروز پنجشنبه ابتدا از “ورود دو نیروی انتظامی” به این خوابگاه خبر داده و اعلام کرده بود: «مطابق قانون ورود هرگونه نیروی نظامی و امنیتی به دانشگاه ممنوع است.»

این شورای صنفی همچنین از ریاست و حراست دانشگاه خواسته بود تا “تحت هیچ عنوانی اجازه ورود دستگاه‌های نظامی و امنیتی را به دانشگاه ندهند”.

این شورا اما ساعاتی بعد اعلام کرد: «دانشجویان دانشگاه تهران در تجمع اعتراضی نسبت به ورود نیروهای لباس شخصی به خوابگاه شهدای دانشجو این دانشگاه، که خود را خانواده‌ی دانشجو معرفی کردند، ضمن محکوم دانستن این عمل از مسئولین حراست دانشگاه خواستار ارائه توضیحات لازم در این خصوص شدند.»

به گفته شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران: «همچنین مقرر گردید مسئولین ضمن بازبینی دوربین‌های این خوابگاه به همراه نمایندگان دانشجویان، نسبت به ارائه اسناد قضایی برای اثبات قانونی بودن این ورود، اقدام نمایند.»

امیر شریفی، یکی از دانشجویان “خوابگاه شهدای دانشجو”، در پیامی توییتری نوشت: «لباس شخصی‌ها بصورت غيرقانونی با ورود به خوابگاه دنبال وسايل بازداشتی‌ها. تا الان ٨ نفر بازداشت شدن كوی دانشگاه ديگری در راهه. اين دفعه ديگه منتظر حكم جهاد در نماز جمعه هم نموندن.»

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که در “خوابگاه شهدای دانشجو” اقامت دارد، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «در جریان تجمع دانشجویان در اعتراض به برخورد موشک سپاه با هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن بیش از ۱۷۶ سرنشین این هواپیما، نیروهای امنیتی با همکاری حراست دانشگاه تهران اقدام به شناسایی و بازداشت بیش از هشت دانشجو کرده‌اند و لباس شخصی‌ها دنبال وسایل شخصی و تلفن‌های همراه این دانشجویان بودند که با مخالفت و اعتراض دانشجویان در خوابگاه مواجه شدند.»

این دانشجو که شاهد عینی حضور نیروهای لباس شخصی در خوابگاه دانشجویی بوده به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «هشت دانشجویی که بازداشت شده‌اند از دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران هستند اما متاسفانه خانواده‌های آنها تاکنون اجازه رسانه‌ای کردن اسم و بازداشت فرزندان‌شان را نداشته‌اند.»

به گفته این شاهد عینی: «دانشگاه هم به ما گفته بود رسانه‌ای نکنید که پیگیری کنیم و آزاد شوند اما متوجه شدیم که ابتدا برای این دانشجویان وثیقه‌هایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان صادر شده بود که وثیقه‌ها را چند برابر کرده و مانع از آزادی آنها شده‌اند و از سوی دیگر خود حراست دانشگاه برای شناسایی این دانشجویان که در تجمع حضور داشتند به نهادهای امنیتی کمک کرده.» این دانشجو درباره فضای خوابگاه هم گفت: «این مدت جو دانشگاه کاملا ملتهب بود و با اقدام لباس شخصی‌ها در ورود به خوابگاه این التهاب به خوابگاه‌ها هم کشیده شده و عملا ما هیچ احساس امنیتی نداریم.»

“همه خوابگاه‌ها ناامن‌اند، خوابگاه دانشگاه تهران ناامن‌تر”
این دانشجو درباره فضای کنونی خوابگاه گفته است: «ما اعتراض داشتیم به بازداشت دانشجویان و به حضور لباس شخصی‌ها در دانشگاه اما پاسخ درستی نگرفتیم. الان هم فضای خوابگاه ملتهب است و بچه‌ها عملا احساس امنیت نمی‌کنند. خوابگاه دانشگاه تهران عملا جای امنی نیست و همه بچه‌ها نگران هستند هم نگران دانشجویان بازداشت شده و هم نگران امنیت خودشان در خوابگاه.»

امیر شریفی در پیام توییتری دیگری نوشت: «تحصن سکوت جلوی در خوابگاه مورد تجاوز قرارگرفته‌ی دانشگاه تهران. امشب برای عرض اندام در برابر تحصن‌مان چند ده موتور یگان ویژه را به رخمان کشیدند. از امشب دیگر همه خوابگاه‌ها ناامن‌اند. خوابگاه دانشگاه تهران ناامن‌تر. معلوم نیست صبح در کجا بیدار شویم.»

یک دانشجوی این خوابگاه هم به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است: «بعد از تجمع روز سه‌شنبه یکی از افراد یگان ویژه با لباس فرم و زره و کلاه وارد خوابگاه شده و با نگهبان خوابگاه حرف می‌زد. گفتند که می‌خواست بیاید وضو بگیرد یا نماز بخواند. در هر حالت ورودش به خوابگاه غیرقانونی و ممنوع بود و ما خبر نداریم برای چی آمده و به نگهبان چی گفته. روز پنج‌شنبه اما حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح دو نفر لباس شخصی دنبال وسایل دانشجویان بازداشت شده داخل خوابگاه آمدند. گمان می‌کردند ما در جریان بازداشت این بچه‌ها نیستیم و خودشان را فامیل این بچه‌ها معرفی کردند و مدعی شدند که از طرف خانواده آمده‌اند و موبایل بچه‌ها را می‌خواستند که با اعتراض و مقاومت دانشجویان خوابگاه مواجه شدند.»

به گفته این شاهد عینی: «در نهایت هم‌اتاقی‌های یکی از دانشجویان بازداشت شده را توی اتاق نگهبانی برده و یک صورت جلسه داده بودند که امضا کنند و گفته بودند که از پلیس امنیت هستند. بچه‌ها امضا نکردند و گفتند غیرقانونی وارد خوابگاه شدید. بقیه دانشجویان خوابگاه هم جلوی در اتاق نگهبانی جمع شدند و لباس شخصی‌ها را به بیرون از خوابگاه راندند.»

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، دانشجویان گفته‌اند که ورود لباس شخصی‌ها به خوابگاه دانشجویان با هماهنگی مسئولان دانشگاه صورت گرفته است. به گفته یکی از دانشجویان که شاهد عینی این حادثه بوده: «دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران در خوابگاه حضور داشت و به حراست و ریاست دانشگاه سعی کرد اطلاع دهد که آنها گفته بودند ما اطلاع داریم یعنی با هماهنگی آنها وارد شده بودند.»

برگرفته از سایت صدای آلمان (دویچه وله) ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰