شاهزاده رضا پهلوی خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد: «جان زندانیان سیاسی و معترضان آبان‌ماه در خطر مضاعف قرار دارد»

به دنبال شیوع کروناویروس (کووید-۱۹) در ایران و افزایش نگرانی‌ها در مورد سرایت این ویروس به زندان‌های ایران، شماری از فعالان مدنی و خانواده‌های زندانیان درخواست آزادی زندانیان سیاسی یا به مرخصی فرستادن آنها را مطرح کرده‌اند.

در همین حال شاهزاده رضا پهلوی درباره وضعیت نگران‌کننده زندانیان سیاسی همزمان با شیوع ویروس کرونا، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است:

«بیش از سه ماه از سرکوب مردمی که برای پایان دادن به محرومیت‌های زندگی‌شان به خیابان‌ها آمدند و به اعتراضات سراسری دست زدند گذشته است؛ اما هنوز از آمار دقیق جان‌باختگان و سرنوشت هزاران نفری که روانه بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها شدند خبری در دست نیست. اکنون با روند رو به رشد شیوع ویروس کرونا در کل کشور و با توجه به پایین بودن شرایط ایمنی زندان‌ها، جان زندانیان سیاسی و معترضان آبان‌ماه در خطر مضاعف قرار دارد و بیم آن می‌رود که فاجعه دیگری این‌بار در داخل زندان‌ها رخ دهد. از این رو، جمهوری اسلامی موظف است که به خواست خانواده‌های زندانیان سیاسی مبنی بر آزادی فوری عزیزانشان عمل کند و بدین‌ترتیب از بروز فاجعه‌ای دیگر جلوگیری نماید. بدیهی است که مسوولیت هر اتفاق ناگواری برای زندانیان سیاسی با جمهوری اسلامی و رهبران آن است.»

آمار رسمی وزارت بهداشت ایران حاکی از آن است که از چهارشنبه هفته گذشته که خبر شیوع کرونا در ایران اعلام شد، تا روز گذشته ۱۹ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند و ۱۳۹ نفر نیز مبتلا شده‌اند. برخی گزارش‌ها غیررسمی نیز به مشاهده موارد مشکوک ابتلا به کرونا در یکی از زندان‌های تهران اشاره می‌کند. وزارت بهداشت می‌گوید گزارشی در این زمینه نداشته است.

سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه هنوز به درخواست آزادی یا مرخصی زندانیان سیاسی پاسخ نداده است. اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌های کشور چهارشنبه هفتم اسفند در یک ویدئوکنفرانس با مدیران کل زندان‌ها از اتخاذ تدابیری «برای جلوگیری از ورود کروناویروس (کووید-۱۹) به زندان‌ها» خبر داد و از آنان خواست از انتقال زندانیان به زندان‌های دیگر خودداری کنند و ملاقات زندانیان با خانواده‌ها نیز به ملاقات کابینی محدود شود.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۸ اسفند ۱۳۹۸